INTERVIEW - Den Danske Bank vil ekspandere kraftigt på nordeuropæisk netbank-marked
København--28. februar--NetPosten--Den Danske Bank har hele Nordeuropa som sit fokus-område, når det gælder ekspansion på Internettet. Også når det gælder privatkunder.
Den Danske Bank indleder nu et samarbejde med Framfab Networkers, som skal øge brugervenligheden og tilføre en række funktionaliteter til Den Danske Banks Internetbank. Det sker forud for en ekspansion, som skal gøre Den Danske Bank til en nordeuropæisk Internetbank - også på privatkundesiden. Internetchef i Den Danske Bank, John Andersen, ville således mandag i et interview med NetPosten ikke udelukke, at Den Danske Bank på et tidspunkt vil forsøge at få privatkunder på eksempelvis det tyske marked.
- Det er naturligt at gå ind på det norske Internetbank-markedet, da vi har købt Fokus Bank. Desuden vurderes det, at der er plads til en til på det svenske marked trods store lokale konkurrenter. Men vi betragter hele Nordeuropa som et potentielt marked, sagde John Andersen, som dog ikke ville sætte tal på, hvor mange kunder banken satser på at få på Internettet. Svenske SEB har bastant meldt ud, at man i 2005 vil have 5 mio. kunder, men samme meldinger kommer der ikke fra Danmarks største bank.
I debatten har det tit været fremhævet, at danske banker halter voldsomt efter deres svenske konkurrenter. Men det skyldes flere faktorer som høje gebyrer og lange ventetider i filialerne. Desuden er den finansielle infrastruktur i de nordiske nabolande ikke udbredt så meget som i Danmark, påpegede John Andersen.
- Baggrunden er jo den, at svenske og finske kunder nærmest er tvunget til at bruge Internetbankerne. Det koster en halvtredser at betale en regning i en finsk bankfilial, og man skal være glad, hvis man bruger under en time på det. Det har jeg konstateret ved selvsyn. Noget af det samme er gældende i Sverige - bare ikke så grelt, sagde John Andersen.
Han pegede samtidig på, at den finansielle struktur i Danmark er bygget op omkring PBS-samarbejdet, og derfor er mere enkelt. Derimod er strukturen i Finland bygget op omkring den enkelte bank, og derfor er flere kunder tvunget til at have flere Internetbanker.
- Men når det er sagt, så er det flotte tal, som kollegerne kan fremvise, sagde John Andersen.
Den Danske Bank har pt 200.000 online kunder, og tilgangen har i de seneste par måneder været på ca. 10.000 pr. måned, men det tal ventes at kunne øges.
På erhvervssiden er Den Danske Bank langt fremme på nordeuropæisk plan. Bankens cash management-system er udbredt til Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tyskland, England og delvist i USA, og systemet betragtes som det ledende system. Men også på erhvervssiden, vil banken øge funktionaliteten.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1181
- næste ›