Kinesisk elbilkoncern sælger flere biler - Kina er dog stadig det største marked
Den kinesiske elbilproducent BYD's bilsalg steg kraftigt i 2024.
Det oplyser koncernen torsdag.
Det er blandt andet flere solgte elbiler udenfor hjemmemarkedet, der øger salget, skriver nyhedsbureauet AFP.
Elbil- og batterigiganten er den største blandt de kinesiske bilkoncerner, der udvider i udlandet. Men det er vækstplaner, der i stigende grad trues af ømtålelige handelskonflikter mellem Kina og Vesten.
Sidste år solgte BYD 4.272.145 køretøjer, hvilket er en stigning på 41,3 pct. fra 2023. BYD er i øvrigt en forkortelse for "Build Your Dreams".
Alene i december solgte BYD 57.154 køretøjer uden for Kina, hvilket er et spring på 58,3 pct. i forhold til samme periode i 2023. Men stadig gik næsten 90 pct. af elbilerne til hjemmemarkedet i december 2024.
Størstedelen af salget sidste år var plug-in-hybridmodeller, som udgjorde 58 pct. af det samlede antal solgte enheder.
Ifølge AFP er BYD's og andre kinesiske elbilproducenters succes med salgsvækst på hjemmemarkedet dels muliggjort af generøse tilskud fra Beijing. Og det har fået EU til at påpege, at den omfattende statsstøtte er lig unfair konkurrence.
EU meddelte i oktober, at unionen vil opkræve ekstra told på op til 35,3 pct. på kinesiske elbiler, og det fik de kinesiske myndigheder til at sige, at de ville "træffe alle nødvendige foranstaltninger" for at beskytte de kinesiske virksomheders interesser. Også USA har varslet øget told på kinesiske varer generelt.
Ifølge South China Morning Post er der 50 elbilselskaber i Kina. Men He Xiaoping, direktør for elbilproducenten Xpeng, spåede i november, at der i lyset af den skarpe konkurrence kun være otte selskaber tilbage i 2027.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1181
- næste ›