Mærsk / CEO: Ikke mest optimal timing for Triple-E (opd.)

Udgivet den 19-04-2013  |  kl. 08:45  |  

A.P. Møller - Mærsks adm. direktør Nils Smedegaard Andersen gentog torsdag, at selskabets containerfragtrederi Maersk Line vil tilføje de nye store Triple-E-skibe gradvist, og at skibene vil erstatte mindre skibe, så den samlede kapacitet ikke forøges, da Maersk Line godt ved at det ikke er et optimalt tidspunkt, at de store skibe bliver leveret på. Den danske topchef noterede i øvrigt at han ser gode forretningsmuligheder på fragt fra Europa til Asien.

Maersk Line får som bekendt snart leveret 20 kæmpe containerskibe, som vil blive indsat på den travle handelsrute mellem Asien og Europa, og det er ikke på det bedste tidspunkt at skibene bliver leveret, anerkendte Nils Smedegaard Andersen torsdag aften.

- Disse skibe repræsenterer en ret stor kapacitetstilføjelse, men de vil blive indsat gradvist. Det er ikke et optimalt tidspunkt at tilføje kapacitet, og derfor tager vi også samtidig kapacitet ud af markedet. En del af de mindre skibe vil blive taget ud, lød det torsdag i et interview med den amerikanske TV-station CNBC.

Nils Smedegaard Andersen tror dog på containerforretningens vækstmuligheder på længere sigt.

- Generelt set er handelstrafikken fra Asien til Europa og fra Asien til USA stor, og generelt set er denne forretning (containerfragt red.) en vækstforretning, selvom vi for tiden taler om en lidt lavere vækst, udtalte han.

Maersk Lines Triple E-skibe kan nominelt laste over 18.000 tyvefodscontainere (teu), og de 20 skibe, som vil blive leveret i perioden 2013-2015 bliver verdens største containerskibe.  Lige nu har det franske rederi verdensstørste containerskib, som kan laste over 16.000 teu.

A.P. Møller - Mærsks adm. direktør Nils Smedegaard Andersen kunne yderligere torsdag fortælle, at han ser gode muligheder for at få vækst i trafikken fra Europa til Asien, også kaldet backhaul-traffikken, som normalt er langt mindre end fronthaul-trafikken fra Asien til Europa.

- Vi ser, at den kinesiske centralregering styrer væk fra at være en eksport- og investeringsdrevet økonomi til at blive en import-, indenlandsk forbrugs-, og lokal velstands-drevet økonomi, udtalte Nils Smedegaard Andersen i et interview torsdag med den amerikanske TV-station CNBC, og fortsatte:

- Skibene fra Europa til Asien er ikke udnyttet fuldt ud, hvilket giver os en masse muligheder for at give vores europæiske eksportkunder nogle gode fragtrater på backhaul-trafikken og vi kan vokse denne forretning, vurderede han.

Udgivet af: Aktiefokus

Seneste nyheder

17:49 Europa/lukning: Grønt med danske selskaber i den tunge ende
17:06 Fredagens obligationer: Rentedyk på ugens sidste dag og for hele ugen
17:05 Fredagens aktier: Ørsted gik til tops mens Novo, Mærsk og DSV trak ned
16:00 USA/åbning: Grøn åbning med teknologi i front - Intel stiger på opkøbsrygter
15:52 Novo er ramt af usikkerhed vurderer Sydbank: Prisforhandlinger bør ikke overraske
14:21 USA/tendens: Udsigt til stigninger på mindsket bekymring for renten
13:44 Europa/middag: Grønt Europa trods danske selskaber i den tunge ende
13:33 Novo Nordisk viser vægttab på lidt over 20 pct. med højdosisudgave af Semaglutid
13:21 Vestas udpeger ny chef for Development og henter ny juridisk chef hos FLSmidth
12:24 Obligationer/middag: Renten dykker let frem mod amerikansk industriproduktion - KORR
12:01 Trifork får løftet kursmålet til 105 kr. hos Carnegie
11:51 Obligationer/middag: Renten dykker let frem mod amerikansk industriproduktion
11:40 Aktier/middag: Ørsted vinder på købsanbefaling mens udsigt til våbenhvile sender Mærsk ned
11:34 Mærsk vil kun sejle igennem sikkert Rødt Hav: For tidligt at spekulere i timing
11:19 Netanyahu mødes med ministre for at stemme om våbenhvile i Gaza
11:06 Eurozonen: Inflationen tiltog til 2,4 pct. i december
10:53 NNIT-topchef: Grundlag for et godt 2025 trods tilpasning i USA og Europa
10:46 Ørsted får købanbefaling hos ABG: Negativ amerikansk påvirkning vil være begrænset
10:34 Columbus åbner døren for nyt ejerskab, fusion eller konsolidering
10:12 Houthibevægelsen signalerer pause for angreb i Det Røde Hav efter våbenhvile