Mærsk / CEO: Ikke mest optimal timing for Triple-E (opd.)
A.P. Møller - Mærsks adm. direktør Nils Smedegaard Andersen gentog torsdag, at selskabets containerfragtrederi Maersk Line vil tilføje de nye store Triple-E-skibe gradvist, og at skibene vil erstatte mindre skibe, så den samlede kapacitet ikke forøges, da Maersk Line godt ved at det ikke er et optimalt tidspunkt, at de store skibe bliver leveret på. Den danske topchef noterede i øvrigt at han ser gode forretningsmuligheder på fragt fra Europa til Asien.
Maersk Line får som bekendt snart leveret 20 kæmpe containerskibe, som vil blive indsat på den travle handelsrute mellem Asien og Europa, og det er ikke på det bedste tidspunkt at skibene bliver leveret, anerkendte Nils Smedegaard Andersen torsdag aften.
- Disse skibe repræsenterer en ret stor kapacitetstilføjelse, men de vil blive indsat gradvist. Det er ikke et optimalt tidspunkt at tilføje kapacitet, og derfor tager vi også samtidig kapacitet ud af markedet. En del af de mindre skibe vil blive taget ud, lød det torsdag i et interview med den amerikanske TV-station CNBC.
Nils Smedegaard Andersen tror dog på containerforretningens vækstmuligheder på længere sigt.
- Generelt set er handelstrafikken fra Asien til Europa og fra Asien til USA stor, og generelt set er denne forretning (containerfragt red.) en vækstforretning, selvom vi for tiden taler om en lidt lavere vækst, udtalte han.
Maersk Lines Triple E-skibe kan nominelt laste over 18.000 tyvefodscontainere (teu), og de 20 skibe, som vil blive leveret i perioden 2013-2015 bliver verdens største containerskibe. Lige nu har det franske rederi verdensstørste containerskib, som kan laste over 16.000 teu.
A.P. Møller - Mærsks adm. direktør Nils Smedegaard Andersen kunne yderligere torsdag fortælle, at han ser gode muligheder for at få vækst i trafikken fra Europa til Asien, også kaldet backhaul-traffikken, som normalt er langt mindre end fronthaul-trafikken fra Asien til Europa.
- Vi ser, at den kinesiske centralregering styrer væk fra at være en eksport- og investeringsdrevet økonomi til at blive en import-, indenlandsk forbrugs-, og lokal velstands-drevet økonomi, udtalte Nils Smedegaard Andersen i et interview torsdag med den amerikanske TV-station CNBC, og fortsatte:
- Skibene fra Europa til Asien er ikke udnyttet fuldt ud, hvilket giver os en masse muligheder for at give vores europæiske eksportkunder nogle gode fragtrater på backhaul-trafikken og vi kan vokse denne forretning, vurderede han.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1182
- næste ›