Mærsk Q2: Ocean-divisionen løfter resultaterne mere end ventet

Udgivet den 15-08-2019  |  kl. 09:07  |  
Arkiv: Foto

Driftsoverskuddet gik den rigtige vej for A.P. Møller-Mærsks største forretningsområde, Ocean, i andet kvartal, og det var med til at løfte resultaterne på tværs af koncernen.

Overordnet set tjente Mærsk nemlig flere penge end ventet på driften i andet kvartal. Transport- og logistikselskabet havde i april, maj og juni et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 1357 mio. dollar for de fortsættende aktiviteter, hvilket er en fremgang fra 1162 mio. dollar i samme kvartal året før.

Resultatet var også bedre end ventet, da analytikerne ifølge medianestimater indsamlet af Mærsk havde ventet et driftsoverskud på 1257 mio. dollar i kvartalet.

Mærsks omsætning lød på 9627 mio. dollar mod 9568 mio. dollar i andet kvartal af 2018. Men analytikerne havde ventet en omsætning på 9804 mio. dollar i kvartalet.

- Andet kvartal er præget af solid fremgang. EBITDA vokser med 17 pct., mens pengestrømmene styrkes med 86 pct. sammenholdt med sidste år, hvilket er drevet af fortsatte forbedringer i Ocean-forretningen, siger Søren Skou, der er administrerende direktør hos Mærsk, i regnskabet.

På bundlinjen fik Mærsk i kvartalet et underliggende overskud på 134 mio. dollar efter skat mod et plus på 15 mio. dollar året før. Det gælder også kun de fortsættende forretninger. Her ventede analytikerne desuden et overskud på 25 mio. kr.

OCEAN-FORRETNINGEN OVERRASKER I KVARTALET

Ocean-forretningen, der dækker over containerfragten til søs, består af rederierne Mærsk og tilkøbte Hamburg Süd, og derudover indgår otte havneterminaler, som primært bruges af selskabets egne rederier.

Driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger (EBITDA) var for netop det forretningsområde 1068 mio. dollar i kvartalet - en fremgang fra 856 mio. dollar i samme kvartal af 2018. Det var blandt andet drevet af forberede enhedsomkostninger, mens stigende brændstofpriser trak ned i kvartalet.

Til sammenligning var der ventet 946 mio. dollar på posten blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Mærsk selv.

Omsætningen steg til 7150 mio. dollar fra 6952 mio. dollar i det tilsvarende kvartal for et år siden. Her spiller blandt andet lidt stærkere fragtrater end ventet en stor rolle.

LOGISTIK OVERRASKER LIDT MED INDTJENING

Mærsk-gruppens store satsningsområde, logistikdivisionen, voksede mindre end ventet i andet kvartal målt på omsætningen, mens indtjeningen steg lidt mere end ventet.

Divisionen, der går under navnet Logistics & Services, kunne fremvise et driftsoverskud før renter, skat samt af- og nedskrivninger lød på 61 mio. dollar i kvartalet. Det var lidt højere end de 57 mio. dollar, der var ventet ifølge analytikerne, og de 52 mio. kr. i samme periode sidste år.

Det er netop ét af de forretningsområder, som Mærsk som et led i den strategi, der blev lanceret for snart tre år siden, gerne vil have til at vokse i langt højere grad de kommende år.

Koncernen har fastsat et mål om i 2023 at kunne balancere indtjeningen mellem "non-ocean"-aktiviteterne - herunder både logistik-, service- og terminalforretningen - og ocean-forretningen, der samtidig skal vokse.

Derudover har Mærsk arbejdet på at integrere transport- og logistikkoncernen tættere, ligesom det tilkøbte rederi Hamburg Süd har skullet integreres i forretningen.

- Hamburg Süd er nu blevet fuldt integreret, og i andet kvartal har vi nået det kombinerede synergimål på 1 mia. dollar fra Hamburg Süd-opkøbet og fra integrationen af vores transport- og logistikaktiviteter, skriver Mærsk torsdag i regnskabet.

Allerede i første kvartal var de samlede synergier nået op på 870 mio. dollar, og dermed er de løftet med mindst 130 mio. dollar i løbet af andet kvartal.

FASTHOLDER FORVENTNINGER TRODS USIKKERHED

A.P. Møller-Mærsk fastholder forventningerne til 2019 og sigter dermed fortsat efter et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på cirka 5 mia. dollar for de fortsættende forretninger.

Analytikerne ventede til sammenligning et EBITDA-overskud for hele året på 5,4 mia. dollar inden regnskabet, mens Mærsk sidste år nåede et overskud på 5 mia. dollar på samme post.

Mærsk fastholder dog også, at der fortsat er en stribe usikkerheder forbundet med prognosen - blandt andet som følge af handelskrigen og usikkerhed omkring den globale vækst

Tabel over A.P. Møller-Mærsks regnskab for andet kvartal af 2019:

Mio. dollar Q2 19 Q2 19(e) Q2 18 FY 19(e) FY 18
Omsætning 9627 9804 9568 39.882 39.257
- Ocean 7150 7147 6952 28.742 28.366
- Logistics & Services 1484 1519 1489 6206 6082
- Terminals & Towage 957 934 847 3990 3772
EBITDA 1357 1257 1162 5395 4998
- Ocean 1068 933 856 4100 3782
- Logistics & Services 61 57 52 230 191
- Terminals & Towage 226 253 226 1065 998
Res. af fortsættende aktiviteter 154 58 -153 480 -755
Underliggende res., fortsættende 134 25 15 297 -61

(e) = medianestimater indsamlet af A.P. Møller-Mærsk selv fra op til 18 analytikere.

Estimaterne er inklusive effekten fra IFRS 16-reglerne. Det samme er tallene for 2018, som også er blevet rettet til, så Maersk Supply Service nu igen indgår som forsættende aktiviteter.

* Tallene for 2017 er ikke rettet inklusive hverken IFRS 16 eller Maersk Supply Service.

A.P. Møller-Mærsks forventninger til de fortsættende forretninger i 2019:

mia. dollar Ved Q2 19 Før Q2 19
EBITDA* 5,0 5,0
CAPEX 2,2 2,2

Forventningerne til 2019 er inklusive effekten fra IFRS 16.

/ritzau/FINANS

Cecilie Veile

Tags:  Report❯  Shares❯  main text❯ 

Strategier du kan handle

Navn
 
+/-(%)
 
Tid

 
10,45%
 
23/08/19

 
9,21%
 
23/08/19

 
4,50%
 
23/08/19

 
1,69%
 
23/08/19

 
1,02%
 
23/08/19

Copytrading - kopier handler fra ovenstående strategier så de eksekveres live på din egen konto.
Læs mere her.

 

Seneste nyheder