Mærsk taber havneterræn til kinesere

Udgivet den 21-05-2019  |  kl. 10:24  |  

Det store strategiskifte i Mærsk, der blev annonceret i 2016, indebar blandt andet, at koncernen ville skære ned på havneinvesteringer, hvilket har sendt Mærsk ned ad ranglisterne på den front.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Op til 2016 havde Mærsks havnedivision, APM Terminals, på få år opbygget en portfølje på mere end 70 containerterminaler.

Det gav adgang til havnesektorens superliga, og forventningerne til APM Terminals var tårnhøje, da selskabet tilbage i 2014 stod til at udvide terminalkapaciteten med 50 pct. mere end den nærmeste konkurrent. Det blev konkluderet af det maritime konsulenthus Drewry.

Men i kølvandet på strategiskiftet ser billedet væsentlig anderledes ud, efter at Mærsk vurderede, at havne ikke længere var en attraktiv vækststrategi.

I dag er det Kinas store shipping- og havnekonglomerat Cosco, som har lagt sig i førerpositionen som det største og mest vækstivrige havneselskab på globalt plan.

Drewry har udnævnt Cosco til at indtage rollen som branchens vækstkomet - den rolle, som Mærsk havde for få år siden.

Senioranalytiker hos Drewry Neil Davidson forklarer til avisen, at mens andre terminalselskaber er mere forsigtige med havneinvesteringer, har kineserne en anden tilgang til investeringerne.

Kinesiske banker giver lavrentelån til initiativer, som støtter landets udvikling af den globale infrastrukturstrategi, "Belt- and Road."

/ritzau/FINANS

Marie-Louise Hedmann Jensen

Tags:  Shares❯ 

Seneste nyheder