Mærsk/Sydbank: Regn af ratestigninger er risikabel

Udgivet den 22-03-2013  |  kl. 11:37  |  

Maersk Line har annonceret endnu en general ratestigning på ruterne fra Asien til Europa fredag. Det på samme dag, hvor nye tal viser, at den seneste stigning kun er hold ved en uge og raterne igen falder på ruten. Dermed ser effekten af de generelle ratestigninger ud til at ebbe ud, siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker hos Sydbank Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

Spotraterne mellem Asien og Europa faldt med 11,9 pct. til 1254 dollar i ugen ifølge SCFI-indekset. Sidste uge blev raterne løftet markant, da flere rederier gennemførte markante ratestigninger. De er dog allerede vendt og Maersk Line varsler nu en ratestigning på 500 dollar per 15. april.

- Vi fik allerede en indikation af, at rederierne ikke har følt, at de har fået nok ud af stigningen, da Hapag-Lloyd sidste uge sagde, at de ville hæve raterne per 15. april. Kommer flere til kan det kortvarigt løfte raterne. Men det er endnu en gang denne her yo-yo-effekt i raterne, siger Jacob Perdersen og fortsætter:

- Men det viser en trend med, at balancen mellem udbud og efterspørgsel er blevet svagere, og det er sværere at gennemføre hele rateforhøjelsen og tilbagefaldet er kommet hurtigere end det plejer.

Maersk Line og dets kolleger kæmper på ruten fra Asien til Europa med svag efterspørgsel og for stor kapacitet. I slutningen af 2011 og starten af 2012 kollapsede raterne, men fra foråret 2012 har rederierne gennem en stribe generelle rateforhøjelser haft held til at øge niveauet.

Ratestigningsvåbnet kan dog vise sig efterhånden at være blevet trukket for tit. I marts beskrev analysehuset Seaintel i en analyse, at effekten af ratestigninger, hvor af der havde været 11 siden midten af 2011, bliver mindre og mindre.

- Det er den helt store risiko, der er ved, at ratestigningerne er begyndt at komme så tæt, som de ser ud til at gøre nu. Til sidst ender det med, at rederierne ikke kan presse noget igennem. Så står vi en situation, hvor det ikke bare er svært, men møghamrende svært, miljø for rederierne, siger Jacob Pedersen og fortsætter:

- Jeg tror ikke vi er der endnu, og den ratestigning, vi så i sidste uge, vidner om, at der er lidt power tilbage hos rederierne.

/ritzau/FINANS

Bertil Barkholt Fruelund +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk


Seneste nyheder

17:46 Europa/lukning: Kinesisk medvind trak Moncler op og Stoxx 600 i rekord
17:03 Fredagens aktier: Lunkne forventninger til Novo trak C25 i rødt
17:01 Fredagens obligationer: Nyt om inflationen i Europa og USA sendte renten ned
16:53 Trump lover at samarbejde med Ukraine og Rusland om at slutte krig
16:15 Bavarian får sænket kursmålet til 260 kr. fra 300 kr. hos Nykredit
16:03 USA: Michigan-indekset steg mere end ventet i september
15:41 USA/åbning: S&P 500 tilbage på rekordsporet efter afdæmpede prisstigninger
15:35 Svigt hos skattevæsenet får rolle i straffesag om udbytteskat
15:26 USA/BI: Nye inflationstal retfærdiggør Federal Reserves store rentenedsættelse
14:27 Lundbeck vil forstå kronisk nervesygdom bedre med nyt studie
14:25 USA/tendens: Beskedne fald i sigte efter ugens tredje rekord
13:27 Skako-kontrakt endelig bekræftet af marokanske OCP
13:25 Europa/aktier: Moncler anfører Stoxx 600 på rekordkurs
12:58 Novo sendt til bunds af JPMorgan: Analytikere ser risiko for Wegovy-skuffelse
12:21 KORR: LVMH knytter bånd til Moncler og sender aktien til vejrs
12:16 LVMH knytter bånd til Moncler og sender aktien til vejrs
12:05 Obligationer/middag: Pænt inflationsdyk i Europa tynger renten inden nyt fra USA
11:52 Aktier/middag: Kinesisk medvind til Carlsberg trumfes af tungt fald i Novo
11:15 Lave inflationstal fra Frankrig og Spanien øger væddemål på rentenedsættelse i oktober
11:11 Alm. Brand udpeges som muligt opkøbsmål for Gjensidige af Danske Bank