Persil- og Schwarzkopf-koncern ramt skuffende prognose

Udgivet den 28-01-2022  |  kl. 14:29  |  

Henkel dykker 10,1 pct. til 70,78 euro, efter at den tyske forbrugsvarekoncern, der er kendt for vaskemidler, rengøringsprodukter, kosmetik og andre kemiprodukter, skuffer med prognosen for 2022.

Den justerede driftsmargin målt på EBIT blev på 13,4 pct., hvilket ifølge finanshuset Jefferies er stort set på linje med estimaterne i markedet.

For 2022 venter Henkel, at den organiske salgsvækst når 2-4 pct., mens den justerede driftsmargin ventes at nå 11,5-13,5 pct.

Jefferies hilser ikke den forsigtige prognose for 2022 velkommen, men det gør til gengæld aktietilbagekøbsprogrammet på 1 mia. euro.

På mellemlang sigt venter Henkel en organisk salgsvækst på 3-4 pct. og en justeret driftsmargin på cirka 16 pct.

Kemikoncernen, der blandt andet producerer Persil og Schwarzkopf, er også kommet med foreløbige regnskabstal for 2021, hvor den organiske salgsvækst blev på 7,8 pct., hvilket er over analytikerkonsensus på 7,3 pct.

Henkel annoncerer også, at det vil slå sin divisionerne Laundry & Home Care og Beauty Care til en samlet forretningsenhed, der får navnet Henkel Consumer Brands.

.\\˙ MarketWire

Jakob Due Jakobsen

Tags:  Shares❯  Udenlandsk selskab❯