Supermarkeder overhaler boghandlerne
Supermarkeder og kiosker sælger nu tilsammen flere bøger end boghandlerne. Det viser en ny analyse, som Dansk Handelsblad har foretaget på baggrund af branchens tal.
Mens forlæggerne solgte 4,9 millioner bøger til boghandlerne i første halvår af 2010, så indkøbte supermarkederne mindst 5,5 millioner bøger.
Analysen tager udgangspunkt i tal fra Bogmarkedets Bogbarometer, der er udarbejdet af forlæggerforeningen, og som netop nu er under udgivelse. Bogbarometeret viser, at supermarkederne indkøbte 2,8 millioner bøger i første halvår af 2010.
Det er en stigning på 37,6 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Boghandlerne købte til sammenligning kun 8,3 procent flere bøger i samme periode i forhold til 2009.
Supermarkederne købte dog langt flere bøger, end Bogbarometrets officielle tal viser. De fleste forlag ønsker nemlig af konkurrencehensyn ikke at opgive den handel, der går udenom ekspeditionerne, og noget tyder på, at branchen ønsker at nedtone supermarkedernes andel af salget.
Bogbarometrets tal viser derfor kun en mindre del af det salg, der er gået uden om forlagsekspeditionerne. Men langt størstedelen af de bøger, som supermarkederne køber, bestiller de uden om ekspeditionerne. Boghandlerne henter derimod kun ganske få procent uden om forlagsekspeditionerne, oplyser flere i branchen.
Hverken Dansk Supermarked eller Coop, der står for langt størstedelen af supermarkedssalget, vil sætte konkrete tal på, hvor mange bøger de sælger. Men Kategorichef for bøger i Coop, Stig Hall, vil gerne fortælle, at cirka 70 procent af de bøger, som koncernen køber, går uden om forlagsekspeditionerne.
- Vi køber kun vores faste sortiment gennem forlagsekspeditionerne. Så snart det drejer sig om store oplag til vores kampagner, bestiller vi særproduktioner og slipper på den måde for ekstra omkostninger, fortæller Stig Hall.
Hvis de 70 procent er repræsentative for dagligvarebranchen, og hvis intet af det salg er registreret i Bogbarometret, betyder det, at supermarkederne i alt købte 9,2 millioner bøger i første halvår af 2010.
Det tal, mener chefredaktør på bogbranchens tidsskrift, Nils Bjervig, er for stort. Han vil dog ikke komme med et præcist bud på, hvor stor en del af salget, der ikke findes officielle tal på.
- Men en ikke uanseelig del af salget går uden om ekspeditionerne, siger han.
Andre kilder i branchen mener, at det uofficielle tal ligger omkring 50 procent.
Uanset om supermarkeder og kiosker har købt 50 eller 70 procent flere bøger, end de officielle tal viser, svarende til 5,5 og 9,2 millioner bøger, så har de overhalet boghandlerne, og salget er stigende. Det oplever Stig Hall, Coop.
- Kunderne har vænnet sig til, at de kan købe bøger i supermarkedet. Vi oplever en rigtig god vækst, og det betyder, at vi nu også kan have et lidt bredere sortiment end bare bestsellere, siger Stig Hall.
Mindre supermarkeder og kiosker er kommet med i konkurrencen de seneste år - ikke mindst i turistområder og ved trafikknudepunkter. Sparkøbmand i Nr. Vorupør, Kim Poulsen, er glad for den nye varekategori.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1180
- næste ›