Vestas/dir: Stabsfunktioner hårdere ramt af besparelser
Overskrifterne om Vestasâ besparelser har drejet sig om lukkede fabrikker og omfattende fyringsrunder blandt folkene på gulvet, men det er ikke kun de produktionsansatte, der har mærket vindmølleproducentens store spareøvelser i 2012.
Vestas er ved at skære arbejdsstyrken ned fra omkring 22.700 ansatte ved starten af året til 18.000 ved det kommende nytår, svarende til en reduktion på 21 pct.
Blandt medarbejderne på hovedkontoret og i stabsfunktionerne har nedskæringerne til gengæld været forholdsmæssigt større.
Allerede ved starten af oktober var der skåret 39 pct. af de ansatte fra i stabsområderne under topchef, Ditlev Engel, hvilket blandt andet tæller kommunikation, markedsføring, lobbyisme og HR. Inden for finansdirektørens område var reduktionen på 34 pct. Og det var vel at mærke inden, Vestas i starten af november øgede sit sparemål fra 3700 nedskæringer til 4700.
Morten Albæk, der er direktør for blandt andet kommunikation, markedsføring og markedsanalyse i den nye Vestas-struktur, har også kunnet mærke sparekniven i sin afdeling, som er en del af Ditlev Engels portefølje.
Her blev tre områder slået sammen til ét, og den nye afdeling er på vej fra mere end 300 medarbejdere ved årets start til knap 100 ved årets udgang â altså en nedskæring på mere end to tredjedele.
- Vi har været fokuserede på at finde al den synergi, der er imellem Kommunikation, Public Affairs og Markedsføring og forretningsudvikling, siger Morten Albæk i et interview med Ritzau Finans og fortsætter:
- Selv om vi reducerer betragteligt og nødvendigt i vores investeringer og omkostningsniveau inden for de nævnte discipliner, så forventer vi på ingen vis, at det betyder, at vi står tilbage med kun en tredjedel output eller værdi. Tværtimod er ambitionen, at vi ved at arbejde mere begavet, fokuseret og effektivt kan levere mere værdi for færre ressourcer, siger direktøren.
Han udtrykker samtidig på ingen måde bitterhed over, at han må se sin medarbejderstab reduceret meget kraftigere end resten af organisationen.
- Det er det rigtige at gøre, når en virksomhed som vores går igennem en turn around af den karakter, som vi gør i Vestas just nu. Vi er fundamentalt ved at skabe en ny virksomhed, der skal være langt mere skalerbar og omstillingsparat i forhold til markedsudviklingen, og i den forbindelse skal omkostningsbasen reduceres betragteligt, siger Morten Albæk og uddyber:
- Et naturligt og sundt sted at starte er ved at kigge på de globale stabsfunktioner i virksomheden og vurdere, om man kan drive dem langt mere effektivt end tidligere. Det har så været vores konklusion, at det kan vi.
Samtidig har Vestas villet bevare et bemandingsniveau âpå frontlinjenâ i de funktioner, der er tættere på kunderne og mere direkte genererer omsætning og indtjening i den trængte tid for selskabet. Der er således skåret meget mere på de âindadvendteâ discipliner som intern kommunikation, mens de markedsorienterede har været mere skærmede fra stormen.
/ritzau/FINANS
Mathias Stigsgaard +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1189
- næste ›