Er din research opbjektiv? Sikkert ikke!

Udgivet den 24-10-2014  |  kl. 12:05  |  

Jeg skrev forleden, at mange økonomiske artikler har en afsender med en "ikke upartisk" dagsorden. Dette skal vi være opmærksomme på, når vi læser nyhederne.
En anden ting vi skal tænke over er, hvordan sager mod firmaer er beskrevet i ord... og billeder.

Tag artiklen her som eksempel. (Børsen-artikel)
En oliehandler er blevet sigtet af politiet for svindel. Hvis dette er rigtigt, så skal de selvfølgelig straffes.

Men kig lige på det billede som Børsen har valgt at putte på artiklen.
Svært bevæbnede politibetjente (jeg kan tælle 6 betjente på billedet) er åbenbart blevet brugt i denne sag, hvor bagmandspolitiet har sigtet nogen for svindel??? Mon dog!

Mig bekendt er man ikke dømt, blot fordi man er sigtet. Og gad vide om ikke overskriften havde været en anden, hvis alle disse skarpt bevæbnede betjente havde lavet razzia mod firmaet?

Min pointe er egentlig blot, at vi nemt lader vores følelser omkring et firma eller en investering bestemme af medierne.
Tit tror vi, at vi laver objektiv research om et firma, når vi læser mediernes artikler, men i virkeligheden er vi måske slet ikke så objektive, idet vi nemt lader os påvirke af både tekst og billeder.

Blot en lille reminder :-)

Ps. min FB-post skulle måske have heddet noget i stil med: "Blog-skribent er ude efter Børsen-journalist" og så skulle billedet til posten have været et af en camouflage-klædt finskytte med en sniperriffel. Ville det have fået flere til at læse artiklen? Sikkert. Ville det have påvirket læserne anerledes? Det tror jeg også :-)
Så vær påpasselige med, hvad I lader jer påvirke af.

Hans-Henrik
Markettimer.dk

http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/293176/bagmandspolitiet_...

Udgivet af: Hans-Henrik Nielsen