Carlsberg-rival melder om behersket vækst i Europa men stor tilbagegang i Kina
Verdens største bryggeri, AB Inbev, solgte mindre øl i andet kvartal, men gik frem målt på driftsindtjeningen. Ølvolumerne steg en anelse i Europa, mens det kinesiske marked, hvor Carlsberg også slår sine folder, var i kraftig modvind.
Samlet faldt AB Inbevs volumener med 0,8 pct., mens analytikere ifølge Bloomberg News havde ventet et fald på 0,5 pct.
Modsat steg de gennemsnitlige salgspriser med 3,6 pct. per hektoliter og medvirkede til, at den samlede toplinje gik frem med 2,7 pct. til 15.333 mio. dollar.
Den normaliserede driftsindtjening før af- og nedskrivninger, EBITDA, steg 10,2 pct. til 5,3 mia. dollar, mens analytikere havde ventet en lidt mere behersket fremgang på 9,2 pct.
AB Inbev, der står bag mærker som Budweiser, Stella Artois og Corona, kunne i Europa se såvel omsætning som ølvolumener vise lav encifret vækst.
Dermed vandt bryggeriet ifølge sine egne estimater også markedsandele.
Langt mindre opmuntrende er meldingerne fra Kina. Her var ølmarkedet svagt i perioden, oplyser AB Inbev, der desuden blev ramt af dårligt vejr i de af landets regioner, hvor selskabet har stærke positioner.
Omsætningen i Kina faldt 15,2 pct., og volumenerne bakkede 10,4 pct. Gennemsnitsomsætningen per hektoliter faldt 5,4 pct.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯ Udenlandsk selskab❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1189
- næste ›