Vestas-direktør efter periode med dårlige kontrakter: Ser normaliseret situation i 2025

Udgivet den 14-08-2024  |  kl. 10:39  |  

Vindmølleproducenten Vestas er ved at have arbejdet sig igennem bunken af "dårlige kontrakter", og i 2025 vil selskabet være tilbage i det, som finansdirektør Hans Martin Smith kalder for en normaliseret situation på den front.

Hvad er der egentlig tilbage af dårlige kontrakter i ordrebogen?

- Der er nogle tilbage stadigvæk i år. Men det, vi bekræfter igen, er, at når vi går ind i 2025, så er vi tilbage i en normaliseret situation, hvor vi ikke vil have unormalt mange kontrakter af den karakter.

- I en forretning som vores vil du altid have, hvad skal vi sige, gode og dårlige projekter i et omfang, men når vi kommer ind i 2025, så har vi arbejdet os ud af den unormale situation, vi var i tidligere, siger Hans Martin Smith i et interview med MarketWire.

Vil det så sige, at alt, hvad I skal levere i 2025, er overskudsgivende kontrakter?

- Ja individuelt på de kontrakter, vi har, der er det i sagens natur kontrakter, som giver overskud, det er sådan det fungerer. Det er klart, at der kan være nogle kvartaler, som er små. Vi har noget sæson i vores forretning, og det betyder, at gruppetallene stadig godt kan se anderledes ud, men det må vi se på, når vi kommer til 2025.

- Men grundlæggende, så er vi fint tilfredse med de kontrakter, vi har liggende og skal eksekvere på i 2025.

I de senere år har Vestas arbejdet på at få bedre møllepriser i kontrakterne, hvilket har været afgørende for at løfte rentabiliteten i selskabets Power Solutions-forretning, som omfatter salget af vindmøllerne.

Regnskabet for andet kvartal onsdag viser da også en markant forbedring i den del af forretningen hos Vestas.

- Vores Power Solutions-segment har performet ret godt og har leveret et ret stærkt andet kvartal på mange punkter. Udviklingen viser, at vores turn-around er på sporet.

Omsætningen i Power Solutions steg i andet kvartal med 4 pct. på årsbasis, og driftsmarginen, EBIT, blev forbedret med 8 procentpoint til 0,7 pct.

- Så det er virkelig en historie om noget, der går fremad, konstaterer Hans Martin Smith.

Hvad skal vi forvente fremadrettet i den del af forretningen?

- Med en margin på 0,7 pct. er vi kun lige over 0, og det er jo klart, at vi forventer, at vi stadigvæk viser forbedringer i den del fremadrettet. Det er der ingen tvivl om.

- Forbedringen i forhold til samme kvartal sidste år peger i hvert fald i retning af, at den rejse, vi er på, den foregår i den rigtige hastighed, siger finansdirektøren.

Den primære årsag til fremgangen er de bedre ordrepriser, som stille og roligt er begyndt at fylde mere og mere i ordrebogen.

Men også andre forhold spiller ind.

- At vi har formået at hæve priserne er selvfølgelig en stor del af årsagen til fremgangen, men vores eksekvering er generelt også gået i den rigtige retning.

- Logistikudfordringerne og den slags ting i vores Power Solutions forretning er også færre og mindre, end hvad de var tidligere, og nogle af de risici, som vi tidligere blev ramt af, bliver vi nu ramt af i mindre grad, siger Hans Martin Smith.

.\\˙ MarketWire

Flemming Thestrup Andersen

Tags:  Director❯  Shares❯ 

Seneste nyheder