Mærsk-analytiker: Trusler om nye angreb i Det Røde Hav sender aktier op

Nye angreb kan være på vej i Det Røde Hav, hvis ikke Isreal stopper med at blokere for nødhjælp til Gaza.
Det er den klare trussel fra houthi-bevægelsen, som står bag angrebene, og som mandag er med til at sende aktierne hos A.P. Møller-Mærsk i vejret.
- Vi ser nogle trusler fra houthierne, som truer med at genoptage angreb på skibene, hvis ikke Israel genoptager muligheden for nødhjælp, siger Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker i Sydbank.
Meldingen fra houthi-bevægelsen kom fredag, hvor der blev givet en deadline på fire dage, som dermed udløber tirsdag. Og indtil videre lader investorerne ikke til at tro på, at Isreal vil reagere. Det vil give nye angreb, som vil skubbe udsigterne til sejlads gennem Det Røde hav længere ud i fremtiden.
Det binder kapacitet, når rederierne i stedet skal sejle den længere rute uden om Afrika, og det er godt for aktiekursen.
B-aktien stiger mandag 4,5 pct. til 13.190 kr., som giver en placering øverst i C25-indekset.
- Usikkerheden omkring det at færdes gennem Det Røde Hav er fortsat på et højt niveau, også selv om man i lang tid ikke har set angreb. Der bliver igen sat spørgsmålstegn ved, om man kan få sikker sejlads i området i den nærmeste fremtid, siger Mikkel Emil Jensen.
Det er over et år siden, at rederierne tog beslutningen om at sejle uden om Afrika frem for gennem Det Røde Hav og Bab el-Mandab-strædet. Siden da er der blevet spekuleret i, hvornår man kan vende helt tilbage.
Fordi man allerede nu sejler uden om har meldingen fra houthierne derfor ikke den store betydning i praksis, men det har betydning for fremtidsudsigterne og investorernes tro på udviklingen.
- Det at sejle udenom er status quo, men det her betyder, at investorerne ser mindre sandsynlighed for våbenhvile og sikker sejlads i den nærmeste fremtid, siger Mikkel Emil Jensen.
Enkelte rederier sejler dog fortsat i området, hvis de kan blive eskorteret af flådefartøjer, heriblandt franske CMA CGM.
FRAGTPRISER FALDER
Ifølge Mikkel Emil Jensen kan den seneste tids udvikling i fragtpriserne kombineret med rederiernes fokus på deres nye alliancer også have betydning.
Priserne ud af Kina målt på SCFI-indekset dykkede i sidste uge 5,2 pct., og siden årets start er indekset dykket over 40 pct.
Det er normalt, at raterne viser sæsonudsving, men ifølge senioranalytikeren er bevægelserne alligevel anderledes i år.
- Faldet er startet tidligere, end det plejer, og det er fortsat efter det kinesiske nytår (sidste uge af januar, red.). Ser man relativt i forhold til sidste år, så er de også faldet mere, siger han.
Han mener, at det kan hænge sammen med rederiernes nye alliancer, som stjæler opmærksomhed. Mærsk sejler nu i en alliance med tyske Hapag-Lloyd, efter at det danske rederi fra 1. februar brød med MSC, der er verdens største containerrederi.
- Jeg mistænker lidt, at rederierne er ved at forberede deres nye alliancer, og at det godt kan trække noget ressourcemæssigt fokus i forhold til at lykkes med alliancerne, og hvor man så måske ikke agerer helt så optimalt i forhold til "blank sailings", siger analytikeren med henvisning til aflyste sejladser, som bruges til at regulere kapacitet.
Hvis det ikke sker, kan det give mere kapacitet i markedet, som så vil sende priserne ned.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1178
- næste ›