Ambu/CEO: Udvidet refusionsordning sætter gang i produktoptimering -NY

Udgivet den 12-05-2021  |  kl. 11:51  |  
Arkiv: Foto

Der har siden januar været stor fokus på Ambus lancering af de to nye produkter Ascope Duo og Ascope Cysto, som medicoselskabet selv venter vil bidrage "væsentligt" til den organiske vækst i løbet af året.

Navnlig Ascope Duo, der et duodenoskop til engangsbrug ved undersøgelse af eksempelvis galdeblæren og bugspytkirtlen, er det helt store væksthåb hos Ambu.

Her melder selskabet i regnskabet for andet kvartal om "betydningsfuld" omsætning fra produktet - dog uden at sætte konkrete tal på.

- Jeg har sagt tidligere, at i 2024/25 venter vi at engangs-duodenoskoper vil være et af de største markeder inden for engangsbrug. Og det bekræfter vi, siger administrerende direktør Juan Jose Gonzalez til Ritzau Finans i forbindelse med regnskabet.

Han fremhæver i stedet, at den amerikanske regering nu vil udvide refusionsordningen for indgreb med duodenoskoper hos indlagte patienter.

- Dermed vil den markedsandel, vi har refusion på med engangs-duodenoskoper, fordobles og lande på 50 pct., siger Juan Jose Gonzalez.

Samtidig har den udvidede refusionsordning også sat gang i en optimering af Ascope Duo.

- Vi besluttet os for at flytte ny teknologi fra Duo 2.0 ind i det eksisterende produkt og lancere Ascope Duo 1.5. Vi vil sikre os, at vi har det stærkeste produkt før udvidelsen af refusionsordning, lyder det fra Ambu-chefen.

Nogle analytikere er dog mere kritiske over for opgraderingen. Det skriver Jyllands-Posten Finans.

- Folk er nervøse for, om duodenoskopet i sin nuværende form er godt nok til lægernes smag. Personligt er jeg ikke specielt overrasket over, at duodeneskopet skal opgraderes. Det er jeg ikke, fordi mit indtryk efter snak med læger er, at den første version simpelthen ikke var god nok, siger Jesper Ingildsen, analytiker i DNB Markets i London, til Jyllands-Posten Finans.

/ritzau/FINANS

Christian Iversen Kielberg

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder