Bavarian gør klar til at sende vaccine i markedet med konkurrent i hælene

Bavarian Nordic skal inden længe for første gang sende en ny vaccine i markedet, og det giver anledning til jubel og højt humør hos vaccineproducenten.
Planen er, at man allerede i første halvår skal markedsføre vaccinen mod chikungunya-virus, der i begyndelsen af 2025 har fået grønt lys i både USA og Europa. Nu mangler blot en britisk godkendelse.
- Vi har fået godkendelserne på rekordtid, og specielt den i Europa kom faktisk noget tidligere, end vi havde regnet med, siger Henrik Juuel, der er finansdirektør i det danske vaccineselskab, der har base i Hellerup.
Vaccinen bliver markedsført under navnet Vimkunya, og det er første gang, at Bavarian Nordic står for en kommerciel lancering i et nyt sygdomsområde. Tidligere har selskabet lanceret sin koppevaccine på det private marked.
- Det er jo fantastisk, og det betyder, at vi nu kan fortsætte med vores lanceringsplaner både i USA og på nøglemarkeder i Europa, siger han videre.
Sammen med den amerikanske godkendelse modtog Bavarian Nordic desuden en såkaldt Priority Review Voucher, som selskabet har planer om at sælge, når den rette mulighed byder sig. Der er ikke en fastsat pris, men en voucher kan typisk have en pris i omegnen af 100 mio. dollar.
KONKURRENT I HÆLENE
Den europæiske godkendelse nåede kun netop at blive meldt ud, før også konkurrenten Valneva havde positivt nyt på området. Den franske konkurrent er også på vej med en chikungunya-vaccine, der samme dag fik en positiv anbefaling fra et udvalg under det europæiske lægemiddelagentur.
Det plejer at være det sidste skridt før en endelig godkendelse hos EU-Kommissionen, og dermed kan de to selskaber meget vel komme til at lancere tæt på hinanden.
- Det er jo et velkendt kapløb. De har været foran os, og vi er så ved at "catche up". Og med de godkendelser, som vi har nu, kan vi måske ovenikøbet nå at komme først til markedet nogle steder, siger Henrik Juuel.
I sidste ende er det dog mere afgørende, hvem der har den mest effektive vaccine.
- Hvis man kommer flere år før på et marked, så betyder det noget. Men der er så lidt forskel mellem dem og os nu tidsmæssigt, og derfor betyder det mere, hvilke kvaliteter du kan kommunikere omkring dine vacciner, tilføjer han.
SER STOR POTENTIALE
Den snarlige lancering betyder, at Bavarian Nordic allerede for i år indregner salg af Vimkunya for 50-100 mio. kr., fremgår det af årsregnskabet for 2024.
Det er ud af en forventet samlet omsætning på 5700-6700 mio. kr., hvor af størstedelen er vacciner til beredskab, som dækker over selskabets populære koppevacciner.
- Vi ser et stort potentiale. Vi har jo tidligere meldt ud, at vi forventer, at det her marked kan nå et niveau på 500 mio. dollar. Og så skal vi selvfølgelig tage vores del af det marked, siger Henrik Juuel.
Bavarian Nordic havde ved udgangen af 2024 produceret chikungunya-vacciner svarende til en værdi på 68 mio. kr.
- Vi tror på, at den her vaccine virkelig kommer til at gøre det godt, siger han.
Det er lige omkring to år siden, at Bavarian Nordic overtog vaccinekandidaten mod chikungunya-virus fra Emergent Biosolutions. Siden da har det danske selskab selv gennemført det afgørende fase 3 forsøg og søgt om markedsføringsgodkendelse, før man nu er klar til for første gang at lancere en vaccine selv.
Og ifølge Henrik Juuel giver det ingen skår i glæden, at der er tale om en overtaget vaccine.
- Chikungunya er jo tilkøbt, men det er vores produkt. Vi er lige så glade for den, som for det vi selv har udviklet det. Vi har færdiggjort udviklingen af det og har sikret godkendelse på rekordtid. Og det bliver en fantastisk mulighed for selskabet, siger finansdirektøren.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1178
- næste ›