Carlsberg-topchef: Våd juni var skuffende for stor sportssommer

Udgivet den 14-08-2024  |  kl. 09:49  |  
Arkiv: Foto

Forventningerne var store i starten af året, da Jacob Aarup-Andersen kunne opliste en lang række sportsbegivenheder, hvor Carlsberg efter planen skulle lange øl og våde varer over disken.

Desværre blev vejret også ganske vådt i juni måned, og det var streg i regningen for salget af øl under sommerens fodboldslutrunde i Tyskland.

- Hvis du ser på vejret, så er der ingen tvivl om, at det har haft stor betydning. Europamesterskaberne i Tyskland har været skuffende i andet kvartal, hvor de solgte mængder i juni skuffede i Vesteuropa. Det er selvfølgelig ikke udelukkende relateret til europamesterskabet, men juni har overordnet været skuffende, og vejret slår altid fodbold-events, siger Carlsbergs topchef Jacob Aarup-Andersen.

- Der er ingen tvivl om, at vi ikke har oplevet det fulde potentiale fra slutrunden, fordi vejret var, som det var, konstaterer han i forbindelse med en præsentation onsdag, efter at bryggeriet har fremlagt halvårsregnskab.

Han uddyber at enkelte markeder, herunder det danske, alligevel har gjort det godt, fordi man har gjort en særlig indsats for at sætte skub i salget. Det ændrer dog ikke på, at vejret overordnet set har lagt en dæmper på begejstringen og det samlede ølsalg.

Sommerens anden store sportsbegivenheden er OL, der netop er afsluttet i Paris i Frankrig. Det falder dog efter halvårsregnskabets afslutning og er ifølge topchefen heller ikke en begivenhed, der overordnet kan beskrives som et "øl-event" på samme måde som fodboldslutrunden i Tyskland.

Ikke desto mindre var Carlsberg officiel partner og brugte anledningen til at markedsføre sin alkoholfri øl Tourtel.

- Det partnerskab handlede om at markedsføre Tourtel, og jeg er meget glad for, hvad jeg har set i den forbindelse, siger Jacob Aarup-Andersen.

- Men som man måske også ved, så har myndighederne sagt, at der har været færre mennesker end ventet til events i Paris, og det påvirker alle leverandører af mad og drikkevarer, siger han.

Carlsberg har i årets første seks måneder solgt drikkevarer for samlet 18.862 mio. kr. i Vesteuropa. Det skal ses i forhold til en forventning blandt analytikere om et salg for 19.360 mio. kr., mens salget ramte 18.382 mio. kr. i den tilsvarende periode året før.

Salget af drikkevarer i Vesteuropa blev på 21,2 mio. hektoliter mod 21,6 mio. hektoliter i samme halvår i 2023. Her var forventningen 21,7 mio. hektoliter.

.\\˙ MarketWire

Trine Vestergaard

Tags:  Shares❯ 

Seneste nyheder

17:55 Europa/lukning: Rygter om Burberry-salg sendte luksusaktie op i rødt europæisk marked
17:41 Stærk detailforretning begrænser skuffelsen i tredje kvartal for Demant
17:14 Demant fastholder forventingerne efter blandet tredje kvartal
17:11 Mandagens obligationer: Renter faldt en anelse før amerikansk præsidentvalg
17:03 Mandagens aktier: Medvind til Vestas og Ørsted før amerikansk valg - Carlsberg sendt ned
16:34 Optimisme over rentenedsættelser overskygger valgbekymringer - siger Citi
15:42 USA/åbning: Let rød åbning i USA mens investorerne afventer valggyser
15:12 Novo Nordisk køber licens til teknologiplatform af Ascendis for knap 2 mia. kr.
15:11 Aarsleff skal have ny bestyrelsesformand - den gamle genopstiller ikke
15:03 Donald Trump taber 16,4 mia. kr. på tre dages eklatant nedtur i Trump Media
14:54 USA/tendens: Amerikansk valg bølger frem og tilbage - investorerer holder vejret
14:39 Baltic Dry-indekset fortsætter faldens tendens
14:19 Berkshire Hathaways kontantbeholdning når 2224 mia. kr.
14:16 Svensk regering afviser havvindparker i Østersøen
13:57 Tyrkiske aktier sendes i rødt efter skuffende inflationsopgørelse
13:46 Europa/aktier: Rygter om Burberry-salg sender luksusaktie op i grønt marked
12:01 Obligationer/middag: Renter bevæger sig sidelæns før amerikansk præsidentvalg
11:43 Aktier/middag: Medvind til Vestas og Ørsted før amerikansk valgdag
11:31 Novo-opkøb af amerikanske Catalent undersøges af EU
10:34 Boozt får banet vejen for at genansøge om forenklet momsregistering i Norge