DSV stopper med at køre på ekstraordinær GrønDiesel
København--13. februar--NetPosten--DSV ønsker mest muligt miljø for pengene. Derfor stopper DSV nu med at køre på ekstraordinær GrønDiesel, fremgik det fredag af en fondsbørsmeddelelse.
Den nyeste forskning har vist, at GrønDiesel ikke resulterer i de forventede miljø-mæssige gevinster, men kun i meromkostninger. DSV stopper derfor med at anven-de denne dieseltype og vælger i stedet at koncentrere sin miljøindsats om mere om-kostningseffektive løsninger.
GrønDiesel er en dieseltype, der opfylder lovens krav til `Ultra Let Diesel`. Denne dieseltype er ble-vet udviklet til busser i rutedrift i forventning om, at dieselen ville nedbringe partikelforureningen i nærmiljøet. DSV har indtil nu købt GrønDiesel til sine lastbiler trods en merpris, og de vognmænd, der har ønsket at benytte denne diesel, har fået differencen betalt. Det bemærkes, at denne dieseltype ikke afgiftsbelægges ved anvendelse til busser i rutedrift, mens alle andre har måttet betale afgift for GrønDiesel.
Det har i mellemtiden vist sig, at GrønDiesel ikke resulterer i den ønskede partikelreduktion. Da svovlindholdet i GrønDiesel er det samme som i den ordinære diesel `Let Diesel` - begge dieseltyper indeholder maksimalt 0,05% svovl - er der heller ikke på dette område noget at hente ved at benytte GrønDiesel fremfor Let diesel.
DSV mener derfor ikke længere, at anvendelse af GrønDiesel resulterer i væsentlige miljømæssige gevinster, men kun i meromkostninger. De 0,4 millioner kroner som DSV hidtil har brugt pr. år på denne indsats, vil DSV fremover bruge på områder, hvor anvendelsen giver bedre resultater.
Den viden, der ligger til grund for vores beslutning om at stoppe med at køre på GrønDiesel, har vi været i stand til at finde frem til ved hjælp af vores nye miljømedarbejder Tina Dissing Jensen, som også i fremtiden vil arbejde for at klarlægge de miljømæssige konsekvenser af at drive DSV, De Sammensluttede Vognmænd af 13-7 1976 A/S.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1187
- næste ›