DSV's resultat hjulpet af mindre nedgang i sendinger siger direktør

Udgivet den 27-04-2023  |  kl. 13:44  |  
Arkiv: Foto

DSV er kommet indtjeningsmæssigt tilfredsstillende gennem første kvartal, hvor noget af forklaringen er, at den store volumennedgang ikke har været lige så stor målt på antal sendinger.

Det fortæller driftsdirektør Jens Lund til MarketWire efter transport- og logistikselskabets regnskab for første kvartal, der viste en indtjeningstilbagegang målt på EBIT før særlige poster på 28,2 pct. til 4,67 mia. kr. Analytikerne ventede et endnu større fald til 4,20 mia. kr.

DSV's volumennedgang har måske været lidt større end hos den schweiziske konkurrent Kuehne + Nagel fortæller driftsdirektøren, men den danske speditørkæmpe har ikke oplevet et lige så stort fald målt på sendinger.

- Vi tilfører stadig de samme ydelser og den samme værdi til den transport, som vi har gjort hele tiden. Det kommer os lidt i møde. Det er noget af det, der forklarer, at vi står, hvor vi står, siger Jens Lund.

En anden ting, der forklarer den bedre end ventede indtjeningsudvikling, er at DSV allerede i august sidste år begyndte at tilpasse kapaciteten.

- Det er sket med mere eller mindre naturlig tilpasning, siger Jens Lund, der pointerer, at DSV har en personaleomsætning på omkring 15 pct.

- Arbejdsmarkedet er mange steder fortsat "hot". Der er rift om vores medarbejdere, siger Jens Lund og fortsætter:

- Jeg har lige snakket med vores mand i Mexico i går. Der er gennemsnitsalderen under 26. Vi har 125 trainees derovre for simpelthen at kunne blive ved med at fodre "maskinen" med medarbejdere, fortæller driftsdirektøren, der dog pointerer, at der er forskelle fra land til land.

Jens Lund fortæller, at selskabet har vænnet sig til en masse volatilitet - ligegyldigt om det er corona, krig eller en opbremsning i Kina.

- Så gælder det om, at vi tilpasser vores forretning, sådan at vi står rigtigt til den markedssituation, vi nu engang har, siger driftsdirektøren, der pointerer, at den eneste konstant er, at der er volatilitet.

Han forklarer, at han og kollegaerne hos DSV i bund og grund sidder og kigger efter, om markedet normaliserer sig igen.

- Hvis vi så får en yderligere nedgang, så kan det være, at vi skal justere yderligere. Får vi en blød landing, hvor det stille og roligt begynder at bevæge sig fremad. Så skal vi rette os ind efter det.

INDTJENINGSMODVIND REDUCERET AF ASSET LIGHT-MODEL

DSV ejer ikke selv sine lastbiler, men speditørselskabet benytter sig af en såkaldt asset light-forretningsmodel, hvor det booker transport hos transportselskaber inden for landevejstransport, jernbanetransport, shipping eller luftfragt.

Forretningsmodellen giver ifølge Jens Lund mulighed for mere stille og roligt at tilpasse kapaciteten i nedgangstider.

- Vores model virker godt, når det også går den her vej. Vi tjener færre penge end vi gjorde, men det kan godt stå imod. Det er altid, det man er bekymret for, når man går ind i sådan en situation, siger DSV's driftsdirektør, der tidligere har været selskabets finansdirektør.

Jens Lund forklarer, at DSV ved en forsendelse fra eksempelvis Kina laver indhentning og håndtering af dokumenter, men om en sending er på 500 kg eller et ton ændrer ikke på det beløb det danske speditørselskab får for eksempelvis at lave en fortoldning af forsendelsen.

- Det er forskellen på aktivejer og asset light. Vi laver alt den service, der er rundtom - alt den der håndtering, udtaler Jens Lund.

Aktivejeren, selskabet der flytter varerne rent fysik, har ifølge driftsdirektøren tit det samme kapacitetsforbrug, hvis varerne eksempelvis fragtes med et passagerfly, der alligevel skal flyve.

Halvdelen af luftfragten bliver ifølge Jens Lund fragtet med passagerfly og halvdelen med fragtfly, hvor man måske kan aflyse nogle af afgangene for fragtflyene.

Det går blandt andet ud over indtjeningen hos luftfartsselskaberne, pointerer DSV's driftsdirektør, der fremhæver, at det ikke er alle, der kan tjene penge i den sektor.

.\\˙ MarketWire

Jakob Due Jakobsen

Tags:  Director❯  Shares❯ 

Seneste nyheder