Inditex hiver kunderne hjem online - H&M halter bagefter

Udgivet den 15-09-2021  |  kl. 09:59  |  

Den spanske modetøjgigant Inditex, der blandt andet står bag Zara-kæden, er næsten kommet sig over coronapandemien, hvor onlinesalget har været med til at holde gange i salget.

Men mens Inditex kom ud af første halvår med marginalt bedre resultater end ventet af analytikere, så halter den svenske kollega Hennes & Mauritz bagefter.

Inditex' omsætning landede på 11,94 mia. euro i halvåret, der løb fra februar til og med juli. Analytikere havde ventet en omsætning på 11,85 mia. euro ifølge Bloomberg News.

Salget på nettet steg i perioden med 36 pct. fra første halvår af 2020/21 og med hele 137 pct. fra februar-juli 2019, inden coronapandemien ændrede forbrugernes indkøbsvaner.

Modsat fik H&M hen over sommeren et lavere salg end ventet af analytikerne.

I perioden 1. juni til 31. august, som udgør tredje kvartal af selskabets forskudte regnskabsår, steg omsætningen i perioden til 55,6 mia. svenske kr. fra 50,9 mia. svenske kr. sidste år. Her var estimatet 57,4 mia. svenske kr. af analytikerne.

Inditex har i de seneste 10 år brugt mere end 11 mia. euro på sin onlineplatform - og koncernen sælger i dag til de fleste lande i verden via nettet. Modsat har H&M kæmpet med at holde dampet oppe på salget online, skriver Bloomberg News.

- Lockdowns og restriktioner er forsat med at hæmme udviklingen, særligt i Asien. Men når restriktioner er blevet lettet, er salget steget igen i mange markeder, mens onlinesalget er fortsat med at stige, skriver H&M dog i sit regnskab.

Onsdag formiddag falder Inditex 0,7 pct. på børsen i Madrid, og H&M dykker 3,9 pct. på børsen i Stockholm.

.\\˙ MarketWire

Charlotte Mackeprang

Tags:  Shares❯  Udenlandsk selskab❯ 

Relaterede nyheder