Mærsk halser efter de store konkurrenter på indtjeningen

Udgivet den 30-05-2018  |  kl. 07:00  |  

Mærsk var tidligere førende i industrien for containerrederier på indtjeningen, men det har ikke været tilfældet de seneste år og var heller ikke billedet i første kvartal i år.

Det viser en opgørelse lavet af analysehuset Alphaliner, der har gennemgået regnskaber fra de 11 største rederier, der har offentliggjort tal.

Maersks Ocean-division, der dækker over containerfragt til søs, får en femteplads med en estimeret EBIT-margin på minus 2,3 pct.

Helt i toppen ligger det tyske rederi Hapag-Lloyd efterfulgt af franske CMA CGM, der har marginer på henholdsvis 2,1 pct. og 1,6 pct.

Derudover har to mindre spillere, Wan Hai fra Singapore og Zim fra Israel, også klaret sig bedre med en overskudsgrad på henholdsvis 1 pct. og minus 0,3 pct.

Helt i bunden ligger Hyundai Merchant Marine (HMM) fra Sydkorea, hvis EBIT-margin lød på minus 15,6 pct. i første kvartal.

I gennemsnittet er overskudsgraden minus 3,3 pct. i første kvartal blandt de 11 rederier. Resultaterne har været ramt af stigende brændstofpriser og pressede fragtrater.

I samme kvartal sidste år var den på minus 1,2 pct., og man skal tilbage til tredje kvartal 2016 for at finde en svagere udvikling.

Her kan du se en oversigt over rederiernes resultater i første kvartal 2018 målt op mod hinanden:

Selskab Omsætning i dollar Driftsoverskud (EBIT) EBIT-margin
Hapag-Lloyd 3217 66 2,1
CMA CGM 5411 88 1,6
Wan Hai 509 5 1,0
Zim 751 -2 -0,3
Maersks Ocean-division 6810 -158* -2,3*
K Line 1296 -34 -2,6
EMC 1257 -37 -2,9
NYK 1514 -59 -3,9
MOL 1695 -95 -5,6
Yang Ming 1059 -76 -7,2
HMM 907 -142 -15,6

Kilde: Alphaliner

* Maersks resultat er et estimat, da selskabet ikke oplyser EBIT for Ocean-divisionen.

/ritzau/FINANS

Aske Muff

Tags:  Shares❯ 

Relaterede nyheder