Mærsk-rival ser omsætning og drift dykke trods uroligheder

Udgivet den 17-05-2024  |  kl. 18:10  |  
Arkiv: Foto

Det store franske containerrederi CMA CGM har set både omsætning og drift dykke i første kvartal.

Konflikten i Det Røde Hav, der har fået skibe til at sejle uden om Afrika og dermed fjerne kapacitet fra flåden, har dog været med til at afbøde størrelsen på faldet.

Det fremgår af rederiets regnskab for første kvartal 2024.

Her endte omsætningen for den samlede gruppe på 11,8 mia. dollar, som var et fald fra 12,7 mia. dollar året forinden.

Driftsresultatet, EBITDA, faldt til 2,3 mia. dollar fra 3,4 mia. dollar.

- I løbet af første kvartal 2024 leverede CMA CGM Group en robust præstation. Som forventet viste starten af 2024 sig at være mere dynamisk for verdens varehandel og efterspørgslen efter fragt, hvilket hænger sammen med vedvarende geopolitiske spændinger, især i regionen ved Det Røde Hav, skriver CMA CGM i en meddelelse.

- Disse spændinger hæmmede alvorligt den den økonomiske handel i første kvartal, hvilket forårsagede et fald i den effektive ledige kapacitet i shippingsektoren og et opsving i fragtraterne sammenlignet med sidste kvartal af 2023, lyder det videre.

FRAGTER FÆRRE CONTAINERE

Ser man isoleret på shippingforretningen faldt omsætningen til 7,9 mia. dollar i første kvartal 2024 fra 8,9 mia. dollar i det tilsvarende kvartal året før.

Det er baseret på et højere antal fragtede containere. Rederiet har i første kvartal håndteret 5,6 mia. containere (TEU) mod 5,0 mia. containere i samme periode året før.

Driftsresultatet for shippingforretningen. EBITDA, endte på 2,0 mia. dollar fra 3,0 mia. dollar året før.

- Stigningen skyldes stærkere end ventet aktivitet i verdenshandlen og efterspørgsel efter fragt, som er drevet af et opsving i forbruget og genopbygning af lagre efter lavpunkterne i 2023, skriver CMA CGM.

Ligesom konkurrenterne i sektoren varsler CMA CGM dog, at raterne kan falde senere på året, efterhånden som en række nybyggede skibe bliver leveret til den globale flåde.

- Koncernen holder nøje øje med skibsfartssektorens fundamentale forhold, især effekten af fortsatte nye skibsleverancer, som rykker ved balancen mellem udbud og efterspørgsel, hvilket har indflydelse på fragtraterne. Koncernen er også fortsat fokuseret på omkostningskontrol og driftsdisciplin, lyder det i regnskabet.

.\\˙ MarketWire

Trine Vestergaard

Tags:  Shares❯  Udenlandsk selskab❯ 

Seneste nyheder

17:55 Europa/lukning: Novo-nedtur og tvivl om tysk investeringspakke sendte indeks i knæ
17:07 Mandagens aktier: Novo-data rykkede C25 i minus - Mærsk gik frem på houthi-trussel
17:00 Mandagens obligationer: Rentefald gik i sig selv efter tysk uenighed om investeringspakke
16:46 Genmab-analytiker efter afvisning fra partner og kursfald: Det var lidt en netruller
16:26 Tesla-aktien halveret siden toppen i december
15:39 Genmab-partneren Johnson & Johnson vil ikke gøre brug af Hexabody-option
14:59 Novo-aktien dykker over 8 pct. efter svage vægttabsdata
14:41 USA/åbning: Korrektion til Nasdaq i et Wall Street præget af udsalg
13:50 Ørsted får sænket kreditvurderingen af Fitch
13:15 Musks indtog i politik kan skade Tesla vurderer Kinas personbilforening
12:58 ECB's Kazimir: Næste rentetræk bør træffes med et "åbent sind"
12:55 Mærsk-analytiker: Trusler om nye angreb i Det Røde Hav sender aktier op
12:54 USA/tendens: Rød dag i vente - Nasdaq tæt på korrektion
12:41 Novos fedmedata adskiller sig ikke nok fra konkurrentens vurderer analytiker
12:34 Renter tager ekstra dyk efter modstand mod massiv tysk investeringspakke
12:15 Novo når primære endemål i vigtigt fase 3-studie for Cagrisema
11:54 Europa/middag: Våbenaktierne vinder fortsat frem mens banksektoren står for skud
11:51 Novo når primære endemål i vigtigt fase 3-studie for Cagrisema
11:43 Obligationer/middag: Lille rentefald præger afdæmpet start på ugen
11:27 Aktier/middag: Brintselskab sendes i dybet - geopolitik lurer under overfladen