Mærsk/Sydbank: Nødgebyr kan løfte indtjening - hvis alle går med

Udgivet den 28-05-2018  |  kl. 12:51  |  
Arkiv: Foto

Containerrederierne har været presset af de stærkt stigende priser på brændstof i år, og nu forsøger tre af de store rederier at dæmme op for de højere priser ved at indføre et ekstra gebyr på ruterne på globalt plan.

Indtil videre har både Maersk Line, CMA CGM og MSC varslet det såkaldte nød-brændstoftillæg, der går under betegnelsen Emergency Bunker Surcharge. Og jo flere store rederier der tager kampen op mod de stigende priser, des større effekt kan det have for indtjeningsevnen i branchen.

Ifølge Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank, har det også kun en reel betydning, hvis alle rederierne mere eller mindre bliver enige om det.

- Som udgangspunkt har rederierne ikke rigtig nogen "pris power" i markedet. Det er svært, og det kan vi også se på de fragtratestigninger, som de kontinuerligt forsøger at indføre med begrænset held, siger han til Ritzau Finans og fortsætter:

- Hvis store dele af industrien ikke vil det samme, så får det ikke en effekt. Det er nok også derfor, at det foregår så offentligt, da alle rederierne har en meget stor interesse i at melde åbent ud, at de er med, for at lokke flere med om bord, så det ender med at blive en industriting, som kunderne er nødt til at betale.

HOLDER ØJE MED COSCO

Sydbanks analytiker holder derfor øje med, om den store kinesiske spiller Cosco også annoncerer et lignende tiltag.

- De er både store og tit drevet af andre agendaer end bare almindelig rationel økonomisk tankegang. Hvis de bruger det til at positionere sig endnu stærkere, så får industrien et problem. Så det vil være fint at få dem med om bord, siger Morten Imsgard.

I en meddelelse fra Maersk Line forklarer rederiet det ekstra gebyr med, at bunkerpriserne er steget mere end 20 pct. sammenlignet med ved årets begyndelse - og at det er markant højere end ventet.

- Rederierne har nogle mekanismer, der gør, at deres fragtrater og priskontrakter med store kunder bliver reguleret med brændstofprisen. Men fordi brændstofprisen er steget så kraftigt på så kort tid, så virker de mekanismer ikke hurtigt nok. Indtjeningsevnen er under voldsomt pres i øjeblikket, siger Morten Imsgard.

MÆRSK I GANG MED INITIATIVER

I A.P. Møller-Mærsks seneste regnskab for første kvartal af 2018 var indtjeningen under det ventede. Det var særligt Ocean-divisionen, der blandt andet består af rederierne Maersk Line og Hamburg Süd, der skuffede i kvartalet som følge af højere omkostninger - blandt andet på grund af netop stigende bunkerpriser.

Ledelsen annoncerede desuden, at den har søsat en række kortsigtede initiativer for at genskabe lønsomheden - heriblandt højere priser. Og det ekstra nødgebyr er en måde for Mærsk at forsøge at hæve priserne og forbedre indtjeningen. Ifølge Morten Imgard bør det kunne lade sig gøre i et eller andet omfang.

- Det bør det alt andet lige, medmindre man taber så meget volumen på det. Det er en balancegang mellem at få en højere pris per container - men ikke til enhver pris. Der skal være en vis mængde containere på skibene, ellers hænger regnestykket ikke sammen, siger han.

Han tilføjer, at et nødgebyr kan være lettere at indføre sammenlignet med en almindelig ratestigning, da meddelelserne taler til kundernes fornuft.

/ritzau/FINANS

Cecilie Veile

Tags:  Shares❯  Udenlandsk selskab❯ 

Strategier du kan handle

Navn
 
+/-(%)
 
Tid

 
10,71%
 
20/09/19

 
7,91%
 
20/09/19

 
7,71%
 
20/09/19

 
4,22%
 
20/09/19

 
3,24%
 
20/09/19

Copytrading - kopier handler fra ovenstående strategier så de eksekveres live på din egen konto.
Læs mere her.

 

Seneste nyheder