Mærsk/Sydbank: Nedjustering ikke givet - fragtraterne bliver afgørende

Udgivet den 29-06-2018  |  kl. 12:57  |  
Maersk

A.P. Møller-Mærsk balancerer på den nedre grænse af sine forventninger, men det er ikke 100 pct. givet, at Mærsk vil komme med en nedjustering, som konkurrenten Hapag-Lloyd har annonceret fredag. Det vil blive afgørende, hvordan det går med fragtraterne, der steg fredag, ligesom indførslen af brændstoftillægget vil spille en rolle.

Det vurderer senioranalytiker i Sydbank Morten Imsgard.

- Det er ikke 100 pct. givet, at Mærsk vil nedjustere. Deres forventninger bliver presset til det yderste, og der skal ikke meget mere til, for at de kommer under forventningerne, siger Morten Imsgard til Ritzau Finans og pointerer, at det er brændstofpriserne, der presser indtjeningen hos rederierne.

Han vurderer, at en eventuel nedjustering ikke vil komme før halvårsregnskabet, da rederiet skal være helt sikker på, at det ikke kan nå at komme forventningerne til driftsresultat før renter, skat samt af- og nedskrivninger, EBITDA, og meget afhænger af fragtraterne.

- De skal være helt sikre på, at de ikke kan nå forventningerne før en nedjustering kommer, og der er de ikke endnu. Udviklingen i fragtraterne henover sommeren, der er højsæson, bliver afgørende. Der blev tændt et lille håb i dag (fredag, red), da de steg.

- Jeg tror ikke, at vi kommer til at se en eventuel nedjustering inden regnskabet i august. Der har vi også et bedre billede af fragtraternes udvikling, siger Morten Imsgard.

Spotpriserne på containerfragt ud af Kina steg 9,3 pct. til 821,18 i denne uge ifølge rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI)

SKAL FÅ KUNDERNE TIL AT BETALE TILLÆGGET

Derudover påpeger analytikeren, at de brændstoftillæg, der bliver indført for at beskytte indtjeningsevnen hos rederierne, får en rolle. Han vurderer, at rederiernes dygtighed til at få kunderne til at betale tillæggene har betydning.

Han påpeger desuden, at der var elementer i sidste års regnskab, der forstyrrede indtjeningen, og de forstyrrelser er der ikke længere.

- Der var blandt andet et hacker-angreb, som ikke påvirker i år, samtidig kostede integrationen af Hamburg Süd sidste år, og i år kommer Hamburg Süd nok til at give op mod 500 mio. på EBITDA. Så der var nogle ting sidste år, siger Morten Imsgard.

Mærsk venter, at EBITDA i 2018 ender på 4-5 mia.

Aktionærerne klapper ikke i hænderne over nedjusteringen fra konkurrenten, Mærsk B-aktien falder 4 pct. til 7890 kr., aktien har dog rettet sig, da den tidligere fredag faldt lige over 7 pct.

/ritzau/FINANS

Jacob Zacher Poulsen

Tags:  Research❯  Shares❯ 

Strategier du kan handle

Navn
 
+/-(%)
 
Tid

 
10,71%
 
22:00:01

 
8,97%
 
17:00:01

 
8,06%
 
17:00:01

 
4,22%
 
17:30:01

 
3,78%
 
17:30:01

Copytrading - kopier handler fra ovenstående strategier så de eksekveres live på din egen konto.
Læs mere her.

 

Seneste nyheder