Mandagens aviser med Mærsk, Lundbeck og TDC
BØRSEN
FREMMED STAT HACKER DANSKE VIRKSOMHEDER
Mindst seks danske virksomheder og organisationer har været udsat for et så avanceret cyber-angreb, at det må være støttet af en fremmed stat. Det vurderer Thomas Lund-Sørensen, der er chef for Center for Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste. Vidt forskellige virksomheder er ramt - lige fra et reklameselskab til et ingeniørfirma. Cyberangreb fra Rusland og Kina boomer. (Forside, sige 6-7)
KIRKEMESSE BANER VEJEN FOR TYSK EKSPORTEVENTYR
En lidet besøgt fagmesse i Fredericia for danske kirker kickstartet et gennembrud på det tyske marked for renoveringsfirmaet KEH Indeklima. Selskabet står på vippen til et større tysk gennembrud efter blot et års forberedelse. (Side 8)
KÄHLER-EJER AFBLÆSER SALGSDRØMME EFTER VOLDSOMT DYK
En hård opbremsning får Kähler-ejer Frantz Longhi til at lægge salgsplaner i skuffen. Når væksten er tilbage, kan de blive fisket op igen, siger han. (Side 10)
SALG AF ØKO-ØL EKSPLODERER
På et år er salget af økologisk øl næsten fordoblet. Både mikrobryggerier og Carlsberg satser nu stort på øko-øl. Selvom det stadig er en lille del af markedet, er det en tendens, der også har fået Carlsberg til at forsøge sig med økologi. Men råvaremangel er et problem. (Side 11)
MÆRSKS LEVERANDØRER UROLIGE OVER EXIT FRA OLIEBRANCHEN
Mangeårige underleverandører til Mærsks olieforretninger er bekymrede for fremtiden, efter at selskabet har lagt op til at trække sig helt ud af olieindustrien. (Side 12)
OPRØRERE I NYKREDIT KLAR TIL KAMPVALG
Det næste valg til Foreningen Nykredit skydes snart i gang. Kritikere ruster sig til endnu et kampvalg. Foreningen hilser kamp velkommen. (Side 14)
VANDTEKNOLOGI FRA DANMARK BOBLER I USA
Små danske virksomheder inden for pumper og vandteknologi ser overordentligt lyst på vækstmulighederne på det amerikanske marked. (Side 10-21)
BERLINGSKE BUSINESS
RØDE TAL HOS LAURITZ.COM-PARTNERE
Køber man en aktie i det børsnoterede selskab Lauritz.com, køber man også en aktie i Lauritz.coms partnere. Men størstedelen af de partnerejede auktionshuse taber penge, viser en gennemgang. Lauritz.coms topledelsen giver partnerne mundkurv på. (Forside, side 8-9)
SERIEIVÆRKSÆTTERE SÆLGER VIRKSOMHEDEN FOR 100 MIO. KR.
Mads Faurholt og hans to partnere i investeringsselskabet Nova Founders Capital har solgt det digitale marketingfirma Lion & Lion. Fire års udvikling af i omegnen af 30 virksomheder har resulteret i det første salg. Prisen er 100 mio. kr. (Side 3)
FOKUSERING SKAL ØGE INDTJENINGEN I MÆRSK
Den strategisk gennemgang af A.P. Møller-Mærsk skal øge dynamikken og forbedre indtjening og vækst. Rederiet samles om Maersk Line. Energy vil fortsætte, mens Maersk Oil, Drilling, Supply og Tankers er på vej ud. (Side 10-11)
JYLLANDS-POSTEN ERHVERV
LUNDBECKS AMERIKANSKE PRISMASKINE SKABER BEKYMRING FOR VÆKST
Lundbeck er blandt de medicinalselskaber, som har hævet priserne mest i USA. Der hersker frygt for, at det kan give bagslag. Det danske medicinalselskabs medicin mod sygdomme som epilepsi og depression er hævet med 220 pct. og 329 pct. siden 2009. (Forside, side 6-7)
KÄHLER RAMT AF NEDTUR MEN PENGENE VÆLTER STADIG IND
Et salgsdyk af en ellers hypet vase kom bag på Kähler. Det har fået en række kapitalfonde, der ellers skulle have overvejet at købe virksomheden, til at trække følehornene til sig. Alligevel har overskuddet i virksomheden nået nye højder, viser nyt regnskab. (Side 3)
DØGNSERVICE I TDC TRÆKKER UD - OG BLIVER KUN FOR UDVALGTE KUNDER
TDC-topchef Pernille Erenbjerg lovede i februar døgnåbent i kundeservice i indeværende år som led i bedre kundeoplevelser. I dag er meldingen, at løsningen næppe kommer på plads i 2016. (Side 4)
DANISH CROWN OG NNF VIL INVESTERE SAMMEN
Produktionen af slagtesvin rasler ned i Danmark. Slagterigiganten Danish Crown og fagforbundet NNF, som sædvanligvis sidder på hver sin side af bordet, indleder nu et samarbejde, som skal vende de seneste 10 års fald i produktionen. (Side 5)
SPORTSKÆDE OVERTAGER RIVAL OG UDVIDER
Den jyske sportskæde Sport24 indtager nu hovedstadsområdet genne overtagelsen af sportskæden Stadium, der primært har butikker i hovedstadsområdet. Lørdag gik overtagelsen af Stadiums otte danske butikker så formelt igennem. (Side 5)
B&O PLAYS SUCCES KAN RAMME BRANDET
Midt i den langvarige nedtur er der lyspunkter at få øje på for designikonet B&O. Blandt andet er væksten drevet af det nye Play-koncept. Men den "billige" serie kan underminere det stærke brand. (Side 9)
/ritzau/FINANS
Tags: newspaper❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1182
- næste ›