Svitzer-direktør er tilfreds med første år på egne ben og holder øje med geopolitisk uro

Det tidligere Mærsk-ejede slæbebådsrederi Svitzer er kommet stærkt ud af sit første år som selvstændigt børsnoteret selskab, hvor rederiet slog sine egne forventninger til væksten.
Dog bliver der spillet lidt mere konservativt ud med prognosen for 2025, hvor bidraget fra nye kontrakter ser ud til at blive mindre. Samtidig bliver der holdt øje med den geopolitiske uro, og hvad det gør ved den internationale handel.
Det siger den administrerende direktør, Kasper Nilaus, til MarketWire.
Han er dog først og fremmest glad for det overståede år.
- Vi er meget tilfredse med første år. Vi er meget stolte af, at vi har formået at vokse signifikant, samtidig med at vores margin også er vokset, lyder det fra Kasper Nilaus.
- Der er sket mange ting i løbet af året. Vi trådte ud af Mærsk, og vi blev børsnoteret - det var en kæmpe opgave. Så har vi startet nye kontrakter i Grækenland, Brasilien og Australien, og der har været god underliggende vækst. Vi starter også ny kontrakt i Panama i 2025, så det har været et travlt år, lyder det videre fra Svitzer-direktøren.
Svitzer kom ud af 2024 med en omsætning på 6320 mio. kr. svarende til en vækst på 9 pct. Dermed overgik rederiet sine egne forventninger, der lød på en omsætningsvækst på 6-7,5 pct.
Driftsresultatet før af- og nedskrivninger, EBITDA, gik samtidig frem sammenlignet med 2023 og landede på 1887 mio. kr. fra 1694 mio. kr., når der tages højde for udgifter forbundet med adskillelsen fra Mærsk og udgifter til børsnoteringen.
Driftsmarginen justeret for de særlige poster blev dermed også løftet til 29,9 pct. fra 29,3 pct.
FÆRRE NYE KONTRAKTER OG GEOPOLITISK URO
Det er dog ikke forventningen, at den høje vækst vil fortsætte i 2025, og Svitzer venter i indeværende år en omsætningsvækst i det brede spænd 1-5 pct.
- Det er drevet af, at vi voksede rigtig godt i 2024. Det var dels prisstigninger, men også at vi startede en masse nye kontrakter op i terminalforretningen. Vi har færre kontrakter i 2025, så det er mere en mekanisk effekt. Vi har en kontrakt i Panama, som starter i midten af 2025 år, og så har vi lige vundet en rigtig god kontrakt i Oman, men den starter først i 2026. Så vi har lige en periode, hvor der er færre nye terminalforretninger, der starter op, siger Kasper Nilaus.
Samtidig lurer Donald Trumps toldkrig i baggrunden, men det er endnu for tidligt at sige, hvordan det vil påvirke den globale handel.
Svitzer har ingen aktivitet i USA og Mexico og er kun i meget begrænset omfang til stede i Canada og Kina. Derfor ser rederiet ingen påvirkning fra, at Trump har indført straftold på de tre lande, understreget den administrerende direktør.
Det, der dog kan påvirke Svitzer, er, hvis handelsvolumenerne og mønstrene ændrer sig markant.
- Det er svært at forudsige præcist, hvad der kommer til at ske med handelsvolumenerne. Vi er jo afhængige af, at skibene kommer ind og ud af havnene. Men det, der sker lige nu, kommer kun til at ramme os i meget begrænset omfang, siger Kasper Nilaus.
Den nuværende handelskrig kan også vise sig at være positiv for Svitzer, hvis den globale handel skifter i retning af Latinamerika, hvor rederiet er bredt repræsenteret.
- Det er svært at sige, præcist hvordan en ændring i handelsmønstrene kommer til at ramme os, men vi er bredt eksponeret globalt og er i 37 lande, og vi har set med de her store disruptions som corona, at når volumen går ned i en havn, så stiger den i en anden, lyder det fra direktøren.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1178
- næste ›