Alm. Brand/CEO: Vi har nået et helt nyt niveau

Udgivet den 18-08-2022  |  kl. 11:30  |  

Med købet af Codan og flot vækst på toplinjen fik Alm. Brand Group lagt over 1 mia. kr. på toplinjen i andet kvartal.

Bruttopræmieindtægterne steg til 2395 mio. kr. fra 1348 mio. kr., og det forsikringstekniske resultat blev løftet til 337 mio. kr. fra 322 mio. kr.

- Vi havde en solid og meget lønsom vækst i andet kvartal, som egentlig var en fortsættelse af første kvartal, og vi har nået et helt nyt niveau i forhold til, hvad man har set tidligere, siger Rasmus Werner Nielsen, administrerende direktør i Alm. Brand Group til MarketWire.

Han peger på, at den organiske vækst var lige over 5 pct. Hertil kan lægges Codans forretning, der er overtaget per 1. maj.

På bundlinjen blev det dog til et underskud på 82 mio. kr., da investeringsafkastet viste et tab på 272 mio. kr.

- Beløbsmæssigt er det et meget træls resultat. Men man skal tænke på, at vi har en portefølje på knap 22 mia. kr., så procentuelt er det ikke så stort.

- Vi har både i Alm. Brand og Codan en meget konservativ investeringsstrategi. Det betyder, at vi i stort omfang ligger i realkredit- og statsobligationer, og under normale omstændigheder, ville det være trygt, og ikke give større udsving, men vi har været udsat for enorme rentestigninger, som ikke er set i fyrre år, og der vores portefølje bare stået for skud, siger Rasmus Werner Nielsen.

Den gode nyhed er dog, at renterne er faldet i den senere tid.

- Så det vi tabte er stort set vundet igen, siger Rasmus Werner Nielsen.

For hele året venter Alm. Brand Group nu et forsikringsteknisk resultat på 950-1050 mio. kr.

Heri er nu indregnet et resultat i Codan på 225 mio. kr. samt et resultat i Alm. Brand Forsikring på 750-800 mio. kr. - 100 mio. kr. mere end tidligere.

Alm. Brand-aktien falder torsdag 0,9 pct. til 11,40 kr. på børsen i København.

.\\˙ MarketWire

Jakob Dalskov