Coloplast/CEO: Er parate til sårplejeopkøb hvis muligheden kommer

Udgivet den 05-02-2019  |  kl. 14:38  |  
Arkiv: Foto

Medicokoncernen Coloplast investerer i at løfte salget, og endnu et opkøb kan også komme på tale, hvis den rigtige mulighed byder sig.

De seneste år har selskabet købt en række distributører, der har hjemme i flere af Coloplasts hovedmarkeder, men den type opkøb jagter ledelsen ikke længere.

I stedet er det potentielle opkøbsmuligheder inden for sårplejeforretningen, som den nye administrerende direktør, Kristian Villumsen, holder øje med.

- Vi er stadig åbne for opkøb. Hvis der er mulighed for at lave et større opkøb inden for vores sårplejeforretning, så er vi åbne for det. Vi har ikke noget konkret i gang lige nu, men billedet af sårplejeindustrien og spillerne er meget veldefineret. Det handler om, at der skulle komme en åbning, og vi er parate til det, hvis den kommer, siger han til Ritzau Finans efter offentliggørelsen af regnskabet for første kvartal tirsdag.

IKKE FLERE OPKØB AF DISTRIBUTØRER

De seneste opkøb hos Coloplast har kredset om såkaldte home care-selskabet, hvor sygeplejersker besøger patienterne privat og dermed er i direkte kontakt med brugerne.

I Tyskland har koncernen eksempelvis købt det lille home care-selskab Incocare Gunhild Vieler, i Frankrig har Coloplast fået distributøren SAS Lilial ind i folden, og i 2016 købte medicoselskabet den amerikanske distributør Comfort Medical. Der er dog ingen planer om lignende opkøb i fremtiden.

- Vi har aktivt investeret i at komme til at være til stede i kanalerne på vores hovedmarkeder ved at opkøbe distributører. Jeg er rigtig glad for, at vi er kommet frem i vores hovedmarkeder. Der er vi nu til stede i kanalerne, så vi har ikke planer om at købe flere distributører. Vi har faktisk de platforme, vi skal bruge, siger Kristian Villumsen.

Han fortæller, at Coloplast omvendt ikke er afvisende over for at købe konkrete produkter og teknologi, hvis muligheden byder sig. I så fald vil der typisk være tale om tilkøb i en mindre skala, hvilket selskabet også tidligere har oplyst.

SÅRPLEJEFORRETNING ER I BEDRING

Allerede i 2011 var der spekulationer om, at Coloplast ville byde på en del af en britisk konkurrent inden for hud- og sårpleje, og den nu tidligere administrerende direktør, Lars Rasmussen, har også flere gange slået fast, at opkøb inden for hud- og sårplejeforretningen kunne være interessant.

Divisionen har i en længere periode har været kendt som Coloplasts "problembarn" med svage vækstrater, og det er også fortsat et lille forretningsområde sammenlignet med koncernens divisioner for stomi og kontinens. Det har dog ikke fået selskabet til at overveje at skille sig af med forretningsområdet.

- Forretningen er ikke til salg. Det holder vi fast i, siger Kristian Villumsen, der også fremhæver, at divisionen i årets første kvartal kom ud med pæne vækstrater.

I divisionen landede den samlede organiske vækst på 11 pct. i kvartalet, og det er en væsentlig forbedring fra et fald i salget på organisk basis på 5 pct. i samme periode året forinden. I de første måneder af regnskabsåret 2018/19 er det sårplejeforretningen, der har trukket væksten, mens hudplejeforretningen omvendt påvirkede væksten negativt.

- Jeg har været rigtigt glad for det arbejde, jeg har set i vores sårplejeforretning - især på innovationsfronten. Jeg har altid haft en tro på, at hvis man kan finde ud af at lave klinisk differentierede produkter og stærk markedsføring bag dem, så kan man få stærke positioner i de kategorier, man er aktive i.

- Det er lykkedes med stomi og kontinens, og den vækst, vi ser i sårpleje nu, passer også fuldstændig med de antagelser. Væksten er nemlig drevet af Biatain Silicone-platformen. Jeg er moderat optimistisk for forretningen, siger Kristian Villumsen.

På kapitalmarkedsdagen i september fortalte Coloplasts ledelese, at væksten i netop sårplejeforretnigen havde været langsommere end ventet, og at priserne i markedet havde været pressede.

Kristian Villumsen er dog ikke klar til at sige noget mere konkret om, hvornår Coloplast når ambitionen fra 2016 om at fordoble forretningsområdet.

/ritzau/FINANS

Cecilie Veile

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder