Mandagens danske avisuddrag med Novo, SAS og Danfoss

Udgivet den 28-01-2019  |  kl. 07:02  |  

BØRSEN

DANFOSS TACKLER HANDELSKRIG MED LOKAL PRODUKTION

Turbulensen fra handelskrigen betyder, at Danfoss i stigende grad slanker værdikæderne og rykker produktionen lokalt. Også Vestas kigger på justeringer. (Forside, side 16-17)

DANSKE GIGANTER TROR FORTSAT PÅ KINA

Kina oplever den laveste vækst i næsten tre årtier. Men store danske selskaber som Grundfos og DSV tror på, at deres salg i landet vil stige de kommende år. (Side 12)

NORDEAS ÅBENHEDSSATSNING HAR KUN ÉT PRODUKT

Snart lancerer storbanken Nordea sit Open Banking- (åben bank-) projekt i Danmark efter tidligere at have åbnet i Finland og Sverige. Satsningen er kommet sløvt afsted, men topchef Gunnar Berger venter flere nye produkter til foråret. (Side 13)

JYLLANDS-POSTEN ERHVERV

FLERE VIRKSOMHEDER SIG NEJ TIL DANKORTET

På Christiansborg er der opbakning til dankortet. Men blandt virksomheder og detailaktører er virkeligheden, at høje gebyrer i stigende grad får opbakningen til at krakelere. For eksempel dropper McDonald's dankortet til april. (Forside, side 6-7)

HVER FEMTE HANDELSFIRMA HAR RETNING MOD KONKURS

Hver tredje detail- og engrosvirksomhed kører med underskud, og flere end hver femte har en angrebet egenkapital og altså meget lidt at stå imod med, viser en analyse fra FSR danske revisorer. Den digitale konkurrence får skylden. (Side 4)

SAS-BOSS MELDER KLAR TIL SKÆRPET LUFTKAMP

For nylig leverede SAS det bedste driftsresultat i selskabets historie, og SAS har præsteret milliardoverskud fire år i træk. Men der er ifølge SAS-bossen masser at gøre, og det er nødvendigt, hvis SAS skal klare sig i konkurrencen, siger topchef Rickard Gustafson. (Side 8-9)

BERLINGSKE BUSINESS

AMERIKANER I DESPERAT OPRÅB EFTER NYE PRISSTIGNINGER FRA NOVO: »DE PRISER SLÅR FOLK IHJEL«

Novo Nordisk har igen-igen hævet sine insulinpriser i USA og lægger dermed yderligere pres på en voksende patientgruppe, der i forvejen betaler dyrt for livsvigtig medicin. Amerikanske myndigheder erkender, at diabetes-patienter er døde, fordi de ikke havde råd til insulin. (Side 4)

MÆRSK TILBAGE BLANDT VERDENS MEST VÆRDIFULDE BRANDS - LEGO STYRTER NED

Mærsk og Lego er de eneste to danske selskaber på Brand Finances liste over verdens 500 mest værdifulde brands, hvor Mærsk er tilbage blandt verdens mest værdifulde brands efter to års fravær og Lego er faldet kraftigt. (Side 3)

DANSKERNE ER EU-MESTRE I FORBRUG AF KULTUR OG FRITID

Efter finanskrisen er danskernes forbrug af kultur og fritid steget ganske pænt, og det er nu det højeste blandt EU-landene. Danskerne bruger samlet set omkring 1000 mia. kr. om året på privatforbrug, og en stadig større del af pengene går til forskellige fornøjelser i vores fritid. Det skyldes især tilstrømningen til streamingtjenester som Netflix og HBO. (Side 6)

FALCK VENDER AMBULANCEKØRSEL PÅ HOVEDET

Falck-topchefen, Jakob Riis, har travlt med turnaround i den pressede redningsvirksomhed Falck, men har også været med i udviklingen af nye forretningsmodeller. Det har ført til et pilotprojekt, som vender ambulancernes opgave på hovedet. (Side 8)

TRYGS KØB AF ALKA KRÆVER FEM ÅRS PAUSE MED KONSOLIDERING

Fagbevægelsen ser ud til at have udført et godt salg af Alka, og omvendt står Tryg over for en lang pause med nye tiltag. Omtale i medierne af kække udsagn fra ledelsens side om interesse for flere opkøb anses som bragesnak. Ønsket er at udsende et signal til andre aktører i branchen om, at de ikke har fri bane til at lancere store initiativer. (Side 12)

/ritzau/FINANS

Mathias Stigsgaard