Tørlastmarkedet står foran nyt boom
Baltic Dry Index (BDI) er faldet et pænt stykke siden toppen i 11.039 point i november 2007. Dog er der gode chancer for, at BDI igen ryger til vejrs. Det mener flere iagttagere af shippingmarkedet, og det er indirekte kreditkrisens skyld.
Den globale ordrebog for tørlastskibe er høj for de kommende år, men ordrebogen kan muligvis komme under pres som følge af kreditkrisens stramning af finansieringsmuligheder, som kan ende med aflysning af bestilte skibe, mener flere eksperter.
Endvidere vil den manglende værftskapacitet sørge for, at byggeaktiviteten vil blive sat under pres. Samtidig er der flaksehalse i selve skibsbygningsindustrien, og det er usikkert, om den kan leve op til leveringsaftalerne. Især underleverandører oplever problemer med at skaffe dele til skibsbygningsprocessen.
Disse faktorer vil reducere udbuddet af skibe på markedet de kommende år.
- 30 pct. af tørlastflåden er over 20 år gammel, og 15 pct. er over 25 år. Derfor vil fragtraterne kunne holdes på et højt niveau af branchen ved at skrotte og erstatte gamle skibe med nye, skrev Kristian Rasberg i sin analyse på SeekingAlpha.com tidligere i år, og han anså skibsflådens alder som en sund buffer for industrien.
Den største drivkraft i tørlastmarkedet er stålindustrien, og efterspørgslen efter kul og jernmalm står for mere end 50 pct. af markedet. Det er særligt de voksende økonomier i Kina og Indien, der står for hovedparten af efterspørgslen.
I 2000 importerede Kina 75 megaton jernmalm, et tal der er steget til 380 megaton i 2007. Videre ventes der for 2008 en import på 450 megaton. Og stålpriserne er ligeledes steget kraftigt.
- De højere stålpriser i Kina giver incitament til en øget produktion fra de store spillere på markedet, fordi de prøver at erobre en større andel af markedet, udtaler shippinganalytiker Henry Liu fra det australske finanshus Macquarie.
Videre sætter olieprisen næsten dagligt rekord, og i forhold til 13. november 2007, da BDI toppede, er olieprisen steget kraftigt til 117,00 USD per tønde crude. Der kan spekuleres i, at den høje oliepris vil gøre skibstransporten dyrere, og den prisstigning som olieprisen har undergået, skal lægges til fragtraterne, dog ikke i forholdet en til en.
BDI er i dag blevet opgjort til 8.350 - en stigning på 147 point i forhold til seneste opgørelse. Rekorden for BDI blev sat d. 13. november 2007, da indekset nåede op i 11.039.
Blandt de danske rederier har D/S Norden den største eksponering over for tørlastmarkedet. D/S Torm sejler også med tørlastskibe.
Af Andreas Secher Boye, ab@netposten.dk
Kilder: Dow Jones Newswire, SeekingAlpha.com, Drybulkindex.com,
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1180
- næste ›