Carlsberg Q1: Østeuropas indtjening skuffede
Carlsbergs østeuropæiske forretning, hvor hovedparten af aktiviteten er koncentreret om Rusland, klarede sig værre end ventet målt på indtjeningen i første kvartal i år. Omsætningen var til gengæld højere, end analytikerne forudså, og bryggeriet vandt markedsandele i Rusland.
Østeuropa-divisionen kom ud af første kvartal med en omsætning på 2484 mio. kr. mod 2902 mio. kr. i samme kvartal året før. Analytikerne havde ifølge SME Direkt set en omsætning på 2388 mio. kr. i divisionen.
Resultatet af den primære drift for divisionen blev et underskud på 8 mio. kr. mod et plus på 83 mio. kr. i samme periode året før. Analytikerne havde ventet en tilbagegang til 71 mio. kr.
- Det russiske ølmarked faldt med estimeret 5 pct. grundet til den sidste år-til-år-effekt fra stop for salget i kiosker, det usikre makroøkonomiske miljø og svagere økonomisk vækst. Det ukrainske marked faldt med midt-en-cifret procenttal drevet af et meget udfordrende makroøkonomisk klima, hvilket mere end opvejede favorable vejrforhold sammenlignet med sidste år, melder Carlsberg om udviklingen.
Et af markedets fokuspunkter er Carlsbergs markedsandel i Rusland og påvirkningen fra en svækket rubel.
Markedsandelen er i første kvartal i år steget 20 basispoint til 38,4 pct.
Der er fortsat et stykke op til tidligere højder på lige over 40 pct.
I Ukraine har Carlsberg driftsmæssigt kun oplevet meget få forstyrrelser og har haft mulighed for at producere, sælge og distribuere sine produkter i det uroplagede land. I februar måtte produktionen dog midlertidigt stoppes i få dage på et par bryggerier.
- Det ukrainske parlament har besluttet at øge afgifterne med 43 pct. fra 1. maj. Det vil kræve, at forbrugerpriserne løftes med cirka 5-6 pct., skriver Carlsberg.
Region Østeuropa dækker Rusland, Ukraine, Usbekistan og Hviderusland
/ritzau/FINANS
Jakob Dalskov +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans@ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1188
- næste ›