H+H/CEO: Priser driver væksten for fuldt udnyttede polske fabrikker

Udgivet den 17-05-2018  |  kl. 10:55  |  
Arkiv: Foto

Porebetonproducenten H+H International oplever stor fremgang i Polen, hvor gode markedsforhold giver basis for stigende priser og fuld udnyttelse af selskabets seks fabrikker i landet.

Selvom fabrikkerne kører på højtryk, har selskabet ingen planer om deciderede kapacitetsudvidelser, og væksten fremadrettet ses primært drevet af yderligere prisstigninger.

- Vi høster frugterne af det strategiske arbejde, vi lavede i 2015, i kombination med en ret stærk polsk økonomi og en god byggeaktivitet. Det gør, at vi ser en meget stor fremdrift i Polen, siger selskabets administrerende direktør, Michael T. Andersen, i et interview med Ritzau Finans.

MARKEDSSITUATION ÆNDRET I POLEN

Han henviser til, at selskabet tilbage i 2015 gennemførte nogle opkøb i Polen, hvor selskabet siden lukkede fire ud af ti fabrikker og dermed tog 15 pct. af kapaciteten ud af markedet.

Konkurrenter reducerede ligeledes kapacitet, hvilket skabte en bedre balance i markedet, hvor der tidligere havde været en stor overkapacitet.

- Det har simpelthen ændret markedssituationen, hvor vi også på baggrund af et stigende aktivitetsniveau ser både øget efterspørgsel og øgede priser, forklarer Michael T. Andersen.

Han estimerer, at H+H med sine fabrikker har en markedsandel på omkring 25 pct. af kapaciteten på det polske marked, hvor selskabet er begrænset af det output, som de fabrikker kan præstere.

BEGRÆNSET AF KAPACITET

- Vi er begrænset af vores output nu. Det er pris, som kommer til at drive væksten - og så det vi kan få presset ud af fabrikkerne, for vi har ikke mere kapacitet, siger direktøren.

Etablering af ny kapacitet på det polske marked er ifølge direktøren "ikke vores vej frem i Polen".

- Vores strategi vil være at optimere outputtet på vores fabrikker så meget, vi kan. Vi vil gerne investere i bestående fabrikker for at optimere og forbedre outputtet, men vi har ikke tænkt os at etablere ny kapacitet til porebeton, siger Michael T. Andersen.

Han tilføjer, at det år for år er lykkedes selskabet af forbedre outputtet ved at fokusere på procesforbedringer, og selskabet har også et investeringsprogram de næste 3-4 år, som også vil kunne give nogle marginale forbedringer, men det vil ikke være "step changes".

BASIS FOR YDERLIGERE PRISSTIGNINGER

I regnskabet for første kvartal bliver udviklingen i Polen betegnet som usædvanligt godt, og prisudviklingen bidrager stærkt til udviklingen, da de er steget mere end 10 pct. i forhold til samme kvartal sidste år. Og der er basis for yderligere prisstigninger ifølge H+H-direktøren.

- Vi har stadigvæk forventninger til, at vi bliver ved med at opnå prisstigninger. Hvis du ser på prisniveauet i Polen, så er det stadigvæk lavere end vores andre markeder, siger Michael T. Andersen.

Han tilføjer, at udviklingen naturligvis også vil være påvirket af, hvad der sker med priserne generelt i Polen for alle substituerbare produkter, ligesom selskabets omkostningsniveau også er noget lavere i Polen end eksempelvis i Tyskland og England.

- Men vi tror stadigvæk, at der er rum for prisstigninger, siger Michael T. Andersen.

Sidste år udgjorde salget i Polen 20 pct. af H+H's samlede omsætning, men det tal er steget noget på baggrund af udviklingen i første kvartal.

/ritzau/FINANS

Flemming Thestrup Andersen

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Strategier du kan handle

Navn
 
+/-(%)
 
Tid

 
0,00%
 
11:02:02

 
0,00%
 
11:02:02

 
0,04%
 
11:02:02

 
0,00%
 
11:02:02

Social Copy trading - kopier handler fra ovenstående strategier så de eksekveres live på din egen konto.
Læs mere her.

 

Seneste nyheder