Rockwool-topchef glæder sig over succesfuld markedstilpasning

Udgivet den 22-11-2019  |  kl. 10:05  |  
Rockwool

Stenuldsproducenten Rockwool kunne i sit tredje kvartal notere sig blandede markedsforhold på koncernens markeder, hvor væksten i lande som Frankrig, Storbritannien og Rusland viste sig god, men hvor markeder som Tyskland, Østeuropa og Asien fortsatte tilbagegangen.

Det fortæller Rockwools administrerende direktør, Jens Birgersson, fredag morgen, efter at selskabet torsdag eftermiddag før tid offentliggjorde regnskabet.

Han bemærker, at han er tilfreds med, hvordan Rockwool har formået at navigere sig gennem kvartalet.

- Toplinjen er det højeste nogensinde for et tredje kvartal, så det har været et godt kvartal. Vi har set langsommere vækst over et par kvartaler, men vi har formået at levere endnu et profitabelt kvartal, og vi har været ret succesfulde i forhold til at tilpasse os og justere til de store ændringer, vi har set, siger Jens Birgersson.

UDVIKLINGEN GÅR SOM VENTET

Rockwool landede i tredje kvartal en omsætning på 706 mio. euro mod en omsætning på 692 mio. euro i samme kvartal sidste år. Det var dog lavere, end analytikerne havde ventet, da de havde set omsætningen lande på 717 mio. euro.

På driften landede selskabet i tredje kvartal et overskud på 100 mio. euro mod 97 mio. euro sidste år, og på bundlinjen havde den danske isoleringsvirksomhed i tredje kvartal et overskud på 77 mio. euro., som var marginalt højere end overskuddet på 76 mio. euro året før.

Topchefen fortæller, at Rockwool siden begyndelsen af året har haft fokus på at tilpasse kapaciteten.

- Vi har nedbragt vores lagre og tilpasset fabrikskapaciteten i for eksempel Danmark og det nordlige Tyskland og matchet det med markedet. Det er gået godt, og vi er i god balance. Vi har set lidt prispres i Østeuropa, så vi fokuserer i høj grad også på vores priser, forklarer Jens Birgersson.

Han peger på, at udviklingen i Central- og Østeuropa er bremset en smule op - dog med undtagelse af Rusland.

- Tyskland vokser ret langsomt, hvilket vi allerede så begyndelsen på i sidste år, og det er så fortsat ned. Det er ikke superdramatisk, men markedet er tøvende, siger Jens Birgersson.

- Frankrig er oppe, og der er adskillige markeder i Norden, som klarer sig fint. Storbritannien vokser også sammen med Nordamerika, men det er volatilt, som vi havde forudset. Men jeg er glad for, hvordan vi har navigeret gennem kvartalet, og tallene er gode, fortsætter direktøren.

NEDPRÆCISERER FORVENTNINGER EN SMULE

Rockwool fastholder med regnskabet for tredje kvartal sine forventninger til året om en overskudsgrad (EBIT-margin) for hele året på niveau med sidste år - altså på "omkring" 12,8 pct.

Men forventningen til omsætningsvæksten nedpræciseres til den lave ende af det tidligere udmeldte interval på 2-5 pct. i lokal valuta.

Jens Birgersson må ikke kommentere, hvordan selskabet er kommet fra start i fjerde kvartal, ligesom at selskabet heller ikke kommenterer forventningerne til 2020 på nuværende tidspunkt.

- Hvad jeg kan sige er: At hvis man så på det for otte-ni måneder siden - og her taler jeg ikke bare om os, jeg taler om økonomien generelt - der følte jeg, at vi var langt flere mennesker, der bekymrede os om muligheden for en hård recession, som kunne sætte ind i 2020, og jeg tror, at mange af os føler os lidt mere optimistiske nu, siger Rockwool-topchefen.

- Der er ikke sådan, at vi ser et boomende marked, men jeg føler mig mere sikker på, at vi ikke står over for et afgrundsdybt fald i øjeblikket. Men igen - jeg er ikke bedre end så mange andre til at forudse disse ting. Det er bare den følelse, jeg har, baseret på samtaler med folk og hvad jeg ser i markedet, siger Jens Birgersson.

/ritzau/FINANS

Nicoline Lärka Sørensen

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder