Mærsk i fokus på grund havnestrejke i USA: Et bump på vejen mod faldende fragtrater mener Sydbank
Mærsk kan blive begunstiget af nye stigninger i fragtraterne og medvind på indtjeningssiden, men effekterne vil være midlertidige, og ratefald synes uundgåelige på den anden side.
Det vurderer senioranalytiker Mikkel Emil Jensen fra Sydbank, som efter den påbegyndte havnestrejke på den amerikanske østkyst fastholder en salgsanbefaling af Mærsk-aktien.
- Strejken kan give voldsomme forstyrrelser og kaos i forsyningskæderne ikke bare i USA, men også i resten af verden i de kommende måneder. Vi anerkender, at strejken giver anledning til nye stigninger i fragtraterne og indtjeningsmedvind til Mærsk, men effekterne er midlertidige.
- I vores optik er faldende fragtrater i forhold til dagens niveau en uundgåelighed på sigt, og strejken bliver derfor kun et bump på vejen - størrelsen på bumpet er dog uvist og afhænger i høj grad af varigheden på strejken, skriver Mikkel Emil Jensen i et notat.
HÅNDTERER EN STOR DEL AF IMPORTEN
Ifølge analytikeren går omtrent halvdelen af importen til USA igennem containerterminalerne på den amerikanske østkyst, og bare få dages strejke kan derfor få mærkbar effekt.
Det afgørende for effekten af strejken bliver naturligvis varigheden.
- Stopper arbejdet i et par dage, kan det tage uger før terminalerne har arbejdet sig igennem den pukkel af varer, som opbygges, men er havnene lukket i et par uger, viser analyser, at forsyningskæderne først er tilbage til normalen i starten af 2025, skriver analytikeren.
Længere ventetider i havnene i USA sænker den tilgængelige skibskapacitet markant, og skibe som ellers var ventet andre steder i verden, ankommer ikke og det sænker skibskapaciteten på andre ruter.
- Det er derfor antageligt, at fragtraterne kan stige kraftigt igen, særligt på ruter ind/ud af USA, men senere også på andre ruter, pointerer Mikkel Emil Jensen.
Mærsk og andre rederier har allerede varslet pristillæg i forbindelse med strejken, der indikerer væsentlige fragtratestigninger. Også forsyningsnetværket på land vil blive påvirket, når fragt bliver omdirigeret.
DSV KAN OGSÅ BLIVE PÅVIRKET
Udover Mærsk vil også logistikgiganten DSV kunne mærke forstyrrelserne markant, påpeger analytikeren.
- Mærsk er mere følsom overfor udsvingene i fragtraterne, men DSV ses også få medvind, da højere fragtrater, forstyrrelser, forsinkelser og højere efterspørgsel efter flytransport, hvor efterspørgslen typisk vokser kraftigt i perioder med problemer i søfragt, vil bidrage til indtjeningsmedvinde i fjerde kvartal, skriver Mikkel Emil Jensen.
Mærsk B-aktien falder tirsdag trods den udbrudte strejke med 4,6 pct. til 10.740 kr., men det sker efter en pæn aktieoptur op til strejken, som har været under opsejling i nogle uger.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1189
- næste ›