Pandora/CEO: Strategiplanen kommer til koste på driftsmarginen i år

Udgivet den 16-01-2018  |  kl. 11:55  |  

Pandoras strategiplan frem mod 2022 kommer til at koste på driftsmarginen.

Og det lægger smykkeselskabets topchef, Anders Colding Friis, ikke skjul på i forbindelse med præsentationen af fremtidens Pandora på selskabets kapitalmarkedsdag i København tirsdag.

EBITDA-marginen endte på 37,5 pct. i 2017 - og allerede i år vil den falde til omkring 35 pct.

- Det skyldes flere ting. To nye koncepter om året vil sænke marginen med omkring 1 pct.point, og marginen vil ligeledes blive påvirket med 1 pct.point i forbindelse med transformeringen af butikker til konceptbutikker, siger Anders Colding Friis.

Femårsplanen skal transformere Pandora på flere områder. Blandt andet vil smykkeselskabet gå efter at få endnu flere egne butikker om fem år end i dag.

- I 2022 venter vi, at to tredjedele af vores butikker er drevet af Pandora mod omkring 35 pct i 2017. Ser vi på salget online, lå det i 2017 på 6 pct. af omsætningen - den skal stige til 10-15 pct. i 2022, fastslår Anders Colding Friis.

Og i takt med at flere og flere butikker bliver egne konceptbutikker, skal salget også skubbes over på nettet.

- Vi vil have og tror på, at omsætningen på nettet vil komme op på mellem 10 og 15 pct. Vi har det godt med det niveau - det kan gå hurtigere - men vi kommer fra et lavt niveau, siger topchefen.

Anders Colding Friis påpeger, at fortjenesten for Pandora er den samme, uanset om kunderne køber på nettet eller i Pandoras egne butikker.

- Vi skal sikre os, at både den fysiske og netbutikken arbejder sammen for at give vores kunder den bedste oplevelse, siger han.

Salget fra konceptbutikker skal stå for 80 pct. af omsætningen om fem år mod 60 pct. sidste år, og kun 10 pct. af salget skal komme fra shops-in-shops mod 34 pct. sidste år.

Pandora har i dag samlet 2450 egne butikker og franchise-butikker - det tal skal op på 3500 i 2022.

- Vi venter at åbne 200 konceptbutikker butikker årligt, og vi vil overtage mellem 75 og 150 franchisebutikker om året, siger Anders Colding Friis.

/ritzau/FINANS

Charlotte Mackeprang

Tags:  CEO❯ 

Seneste nyheder

17:46 Europa/lukning: Unibrew bragede i vejret i fladt marked
17:42 Trifork-aktionærer vedtager mindre navneændring
17:16 Stoltenberg: Nato enes om at sende mere luftværn til Ukraine
17:06 Unibrew lægger knap 4 mia. kr. til markedsværdi efter største stigning i 15 år
17:04 Fredagens obligationer: Bekymring og rentefaldt vendt til lettelse og rentestigninger
17:03 Fredagens aktier: Unibrew i hovedrollen med største stigning i 15 år efter opjustering
16:42 Amerikansk Widex-chef kan godt se sig i VA igen - men ingen beslutning truffet
16:34 ECB-medlem: Europa kan trykke på renteknappen før USA men forskellen vil kunne mærkes
16:23 American Express tiltrækker kvalitetskunder og slår forventninger i første kvartal
15:57 Ørsted indgår endelig aftale med partner om køb af resten af amerikansk vindprojekt
15:46 USA/åbning: Netflix falder tungt i blandet amerikansk aktiestart
14:18 USA/tendens: Futures retter sig efter store fald tidligt fredag - Netflix i fokus
13:05 Procter & Gamble tjente mere end ventet men skuffer med salget
13:03 Valuta: Usikkerhed styrker schweizerfranc - og yoyo i euro-dollar
12:20 Europa/aktier: Unibrew og L'Oreal til tops i konfliktfyldt aktiemarked
11:56 Obligationer/middag: Bekymringer for situationen i Mellemøsten bag beskedent rentefald
11:44 Aktier/middag: Unibrew i vejret og positiv afsmitning på Carlsberg i negativt aktiemarked
11:37 Unibrew ser fortsat flad volumenvækst trods god start på året
10:25 Unibrew er foran planen: Produktionen i nytilkøbte bryggerier er kommet op i gear
09:45 Iransk embedsmand efter muligt angreb: Ingen planer om gengældelse