Tivoli/direktører: Vi er i mål med at være en helårsvirksomhed

Udgivet den 15-03-2019  |  kl. 16:39  |  
Arkiv: Foto

Georg Carstensens gamle have kunne i 2018 fejre 175 års jubilæum, og Tivoli præsterede fredag i sit årsregnskab en omsætning, som kravlede over en mia. kr. Det var blandt andet Vinter i Tivoli, der gav blus under omsætningen i et traditionelt svært første kvartal.

Det er vigtigt for Tivoli, at selskabet ikke længere er alt for afhængig af vind og vejr, og administrerende direktør Lars Liebst og finansdirektør Andreas Morthorst er enige om, at de er i mål med være en helårsvirksomhed.

- Når vi taler om at være en helårsvirksomhed, så er det jo i virkeligheden for at kompensere for den del, hvor vi er afhængige af udefrakommende begivenheder, nemlig vejret. Så vi har flere indtjeningsben, end vi har haft tidligere, og går det galt et sted, så er der noget til at kompensere for det, siger Lars Liebst til Ritzau Finans.

Besøgstallet i Tivoli var på 4,8 mio. i 2018, hvilket er 11 pct. flere end i 2017, og det er fortsat det, som trækker omsætningen op. Segmentet salg, som omfatter alle entré, forlystelses- og årskortindtægter samt sponsorindtægter og indtægter fra Tivoli Erhvervsklub, udgør 46 pct. af den samlede omsætning.

Lars Liebst peger på, at det er svært at sige, hvor mange flere mennesker, selve haven kan klare, og at det derfor er vigtigt med andre aktiviteter uden for sæsonerne.

- Hvis du tænker på det fysiske, så må vi jo nok erkende, at ved højsæsonerne omkring jul og halloween, er vi nok ved at være derhenne, hvor vi når en maksimum kapacitet, men vi lægger jo noget til hele tiden. Tivoli Hjørnet, Nimb hotel og andre aktiviteter, som kan suge noget op, også uden for sæsonerne - og det er det, vi fokuserer benhårdt på, siger Lars Liebst.

KONSERVATIVE FORVENTNINGER

Tivoli venter i regnskabsåret 2019 en omsætning, der er på niveau med 2018 og et overskud før skat og ekstraordinære poster på ca. 100 mio. kr. Sidste år realiserede selskabet ellers et overskud før skat på 120,6 mio. kr. selv om de to direktører mener, at Tivoli er i mål med at være en helårsvirksomhed, så er der fortsat usikkerheder - særligt om antallet af gæster.

- Vi er normalt forholdsvis konservative i vores udmeldinger, fordi vi har stadigvæk en enorm usikkerhed forbundet med noget af det, vi laver, og det tager vi højde for. Det har alle årene været en konservativ udmelding, siger Lars Liebst.

- I år har vi et "all-time high" af gæster. Vores omsætning i 2018 bygger på det her antal af gæster, så bare per definition at sige, at vi næste år levere en vækst på 5-10 pct., det er ikke bare lige at gøre, siger Andreas Morthorst.

RASMUS KLUMP ER EN INVESTERING.

Tivoli købte i 2018 50 pct. af Rasmus Klump af Egmont, og ifølge de to direktører er det endnu et forretningsben, der fremadrettet skal levere vækst, også uden for sæsonerne. Lars Liebst ser store muligheder med den lille pandekagespisende bjørn.

- Jeg tror, vi skal se Rasmus Klump, som en investering over en årrække. Nu bor han her, der er lavet nogle film, og der kommer måske flere film. Der er også en helt masse muligheder for salg af merchandise, siger Lars Liebst.

- Det håber vi da, vi er jo en kommerciel virksomhed, så når vi gør sådan noget, så gør vi det for at styrke vores forretning og for at skabe noget vækst, supplerer Andreas Morthost.

/ritzau/FINANS

Patrick Solberg

Tags:  CEO❯  Director❯  Shares❯ 

Strategier du kan handle

Navn
 
+/-(%)
 
Tid

 
9,42%
 
09:06:01

 
6,78%
 
09:06:01

 
2,68%
 
09:06:01

 
2,41%
 
09:06:01

 
0,19%
 
09:06:01

Copytrading - kopier handler fra ovenstående strategier så de eksekveres live på din egen konto.
Læs mere her.

 

Seneste nyheder